Prosvetni glasnik

НДУКА И НАСТАВА

б9б

нала развију се извесни апарати за примање хране и дисање. Овај део тела, који у себи садржн предњи део и невралног и виснералног канала диферентује се у главу. Облнк главе зависи од положаја усног отвора иди уласка у висцерални канал, у чијој се околини развију многоструки органи. Уз главу иде врат и труи. У задљем делу трупа налази се излаз цревног канала и урогенеталног апарата. Крајњи део тела у коме нема телесне дупље, зове се реп. Од врата и трупа полазе апендикуларни органи или удови тела, којн одржавају везу са спољним светом.

Догађаји последњих година открили су страшну немоћ ове, негда јаке и снажне земље. Потпуни пораз у борби са суседппм државама извршен је брзо; место славе пожет је стид а место енергије и издржљивостн појавиле су се звучне Фразе и пеуспешне демонстрације. Стари дух малаксао, а земљу раздиру међусобни сукобн, борба за превласт п положај, и трвење амбициозних првака. Изгледа да су усахнули извори моралне снаге и да је нестало крепке наде а с тим и стварачке предузимљивости. „Гоњена Фаталним силама против којих је борба некорисна" говори чувена књижевница, госпођа Рас1го Вагап, маса шпанског народа постаје равнодушна према великим делима, судбоносним за нацију. Нека се откида део по део колонија, нека не остане више ни један делић овога света ко.јн смо ми открили, нека се сруши јединство народно, маса ће остати у гробној тишини". Ипак, ма како слабе енергије, ма како незнатне издржљивости и неинтензивног осећања,. народ се не може одрећи своје самосталности државне п свог културног напредовања. Извесно нису угашене последње искре националног поноса, нити је иотпуно атроФирана осећајност ове негда бујне и живе нације. Опадање је јако, али није кобно; болести су велике, алн нису неизлечиве. Одакле да се почне преображајни рад? Извесно је, да велики део опадања у Шпанији долази са рђаво организоване народне наставе. То се још не појима у маси, али просвећени духови већ наговешћују изворе једном делу несрећа, и силно осећају неопходну потребу васпитног преображаја. Покрет је отпочет проучавањем наставног стања у другим земљама (нарочито у Француској) и расправљањем виших недагошких питања, на и ако није узео велике размере, нпак служи на добро. Доиста, просветне ствари стоје рђаво у Шпапнји. Виша настава једва животари, а у већпни случајева и не заслужује то нме. Извесна

(СВРШИИЕ СЕ)

ПРОСВЕТНИ ПОЛОЖАЈ У ШПАНИЈИ