Prosvetni glasnik

КОВЧЕЖИЋ ПРООБЕТНЕ БЕЛЕШКЕ СА ПОТОКЕ ИЗЛОЖБЕ II МАЋАРСКА СРЕДЊА НГКОЛА Најпре ћу изнети кратак нрегдед развића мађарске средље школе. Задржаћу се на најважнијим менама. То чиним са два разлога. Ток развића мађарске средње наставе показује пут којим је она ншла у пелој средњој и западној Европи. Даље, овим излагањем истаћи ће се многе појаве које су оставиле трајних трагова у животу средње школе. Ово довољно правда моју намеру. * * * Примивши хришћанство од западних европских народа, Мађарска је примила и њихово уређење средњих школа. Мађарска средњешколска настава била је проста копија. И она је имала 1гтит и диасЈтгат. Из нрвог одељка развила се потоња средња школа, а из другог виша. Носиоци средњешколске наставе су у овом добу калуђери. Мађарска је имала и два тниверситета. Према општем нивоу европске наставе може се рећи да је мађарска настава добро стојала. Сјајно доба настало је за владе Арпадове, а још сјајније за владе краља Матије. Он је приновио још два университета, засновао је „Дунавско Друштво" за неговање науке. По смрти његовој настава ,је стално опадала, док са државном пропашћу на Мохачу није ц она са свим пропала. Зачмалој настави дао је полета латински и грчки језик. Поред тога у овом периоду већ се јавља снажан утидај вере на школу. Католичке и протестанске школе се боре о првенство. Протестанти су одржавали непрекидно везе са својим једномишљеницима у Немачкој, Швајцарској и Холандији; они су од њих примали и у своје школе уводили све практичне тековине ондашњег времена. Протестанске су школе напредовале, а у томе напретку католици су назирали не само опасност за своје школе, но и за сам католицизам. Да се одстрани та опасност, католички архијепископ №со1аз 01аћ, позове 1554. године језуите у Мађарску и сасвим им преда средњу наставу. Скоро у исто време дешава се исти догађај и у Француској.