Prosvetni glasnik

804

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

Пуна два века средња настава била је у језуитским рукама. Они су с планом радили. Наставу су упућивади оним правдем који је најбоље служио виховим тежњама. За два века они су имали око четрдесет гимназија и ведики број пансиона. Овако сјајним успехом обезбедшш су себи олстанак у шко .1и. Свп друштвени редови помагади су их на сваком кораку. У доба Марије Терезије годипши доходак овога реда био је око 700.000 круна. То одговара капиталу од 14,000.000. Са том су сумом могли много постићи. Својим напретком истичу се университети у Хадув 2от1>а1>у (Тугпаи) Казза-и (Казсћаи). академије у Будиму и у Ђуру, гимназије у Рогопу-у, Кадутагас1-у (В. Вараду) Ресз-у (БипШгсћеп) Егеру, Ерегјез-у и т. д. Напредак католичких школа био је подстрек за напредак и њихових такмада. Лутеранске шкоде биле су сјајне у Ерегјез-у, Рогопу-у и Шопрону; калвинистичке у Дебрецину и Патаку. Напредак је био кобан по њих; стао их је опстанка. Нетрпљивост мађарска, која се данас оснажила до несношљивости, ухватила је корена још у том времену. Језуити су отишли тако далеко да су јасно и отворепо истакли питање: јесу ли потребне протестанске школе? Одговор је био јасан. Протестанте почнњу гонити, затварајући им школе. Од 1681. год. до краја владавине Марије Терезије, затворене .су многе протестанске и школе и цркве. Забрањено им је скупљање придога за њих; могли су подизати зграде само ван варошког рејона. Нису смеле бити ни у ком случају од тврдог материјала. Почетком XVIII века настају лешни дани и за средњу школу. Напредне идеје тога века запљуснуле су својим таласима и наше суседе. Мађарска је већ имала људи који су прнхватили те идеје и који су за њих истрајно пропагисали. Напреднији елементи мађарског друштва усвојише нове васпитне и наставне погледе. Они им брзо ширимице отворише врата своје средње школе. Мађари се тада сетише и свога народнога језика. Очевидна тежња тога времена била је да школа животу служи. Представници тога новог правца потискиваху свуда језуите. Они већ имађаху дваестину гимназија. Наставнички углед језуитски потамне и сасвим пропаде. Њих најзад напусти и сама држава. У години 1762. била се одсудна битка у Француској између језуита и људи напреднпјих идеја. И Мађарска је била поприште такве борбе. Победа је извојевана; држава узима у своје руке сву бригу око наставе и васпитања народног подмлатка. Већ 1777. године доноси се закон којим Марија 'Герезија уређује мађарске средње школе. Идеје Русовљеве и идеје немачких Филантропа провејавале су кроз а њ. Предмети су подељени у три групе: потребне, корисне и на нредмете које би требало учити. Цела је земља подељена на 12 рејона, на 12 академија. Надзор су вршили виши директори. Гимназија је потпуно одвојена од основне школе. Шест година учева сведено је на пет; доцније се додају још две године. Уведена је разредна настава. Најзад обраћена је нарочита пажња на спрему наставничку-