Prosvetni glasnik

КОВЧЕЖИЂ

815

ђење да је мађарски језик с литературом, обавезан иредмет у свакој средпој школи. Ово се не сдаже с аутономијом појединих шкода с тога су разне народностн иримпли ову наредбу са великиа негодовањем. Нодсећам само на Хрвате. Па не само они. Ни једна народност, осим мађарске, није радосно поздравида ову неправичну п насилну реФорму средње школе. Она се у школама само силом одржава. * * * Дисциилина. — 0 реду у школп старају се проФесорн и директор. У поједпннм разредима то је нарочита брига разредних старешина. Дпсдиплпнска су средства ово: опомена, укор на само, укор нред разредом, казне које нзриче дпректор, и искључење из школе. Мање казне изричу наставниди и разреднн старешина. 0 пскључењу решава савет. * Као што се впдн казне су благе. И норед свега тога мађарски се недагози хвале леппм успехом у погледу дпсциплине. У години из које су сви ови подаци, од 54632 ученика имали су добро владање 53072(97°/ о ) нпсу се владали по закопу или су имали лоше владање 1560 ученпка. У т(жу целе године нскључено је свега 43. Овај повољан уЈнех тумачи се општнм друштвеппм напретком, умешношћу наставничком, а нарочито наставним методом. Тврди се да наставницн свагда запнтересују сву децу наставом, а тиме је најпоузданиЈе обезбеђен н ред у разреду. * * * Неколико школских одредаба. — Школска година почпње 1 септембра. Уппсивање се вршп првпх дана тога месеца. Упнсује директор завода. Максимум ђака у разреду је 60. Лко се за три годпне премаша овај број, разред се дели на одељења. Ирнзнаје се да је овај број сувише велпкн, али се одржава са Финансијских разлога. Упнсннна је 2—10 круна. Тако псто п школарина варира нрема местима и покрајинама. У пештанскнм је гимназпјама 72, а у реалкама 60 круна годншње. У покрајпнама је гимназијска школарпна 48—60 круаа, а у реалкама 36—48. Школски се одмор даје готово као и у нашим школама. У Пештн и у великим варошима часови се држе од 8 часова ире до 1 по подне. По подне нема предавања. У мањим варошима ради се у школи од 8—11 пре п од 2—4 часа по подне. Школска је годпна подељена у три тромесечја. Настава је предметна. Иосле свршеннх часова, проФесорн уписују своја предавања у разредну књигу. Тежи се да један наставник нма што више сродних предмета у једиом разреду. Ово вредп норочито за нпже разреде.