Prosvetni glasnik

К0ВЧЕЖ1ГК,

819-

неле су лепих ресултата. Интерес за игрож и гимнастичким веЈкбањем знатно се појачао. Иоследице тога неоспорно је корнстаи ио ђачко здравље. У наставиом плану наших школа постојп гимнастика али се она предаје само у 2—3 школе. * * * Збирке. — Збирке средњих школа мађарских веома су богате. Оне стоје напоредо са најбогатијим збиркама школским у свету. Почетак гимназијских збирака пада у доба апсолутизла. Дотле се све учило на памет. Та навика из наставе латинског језика нрокрадала се и у наставу осталих предмета. У место Факата учене су речи. Нарочпто је био слаб успех из природних наука. У време апсолугизма дођоше у мађарске средње школе вредни наставници који створише језгро данашњим бсгатим збпркама. Самим почетком био је зајемчен успех. На државне школе угледале су се и конФесионалнс. Данас у неким мађарским средњим школама нма нриродњачких кабинета са 60.000 иримерака. Доиста велика колнчина. Набавка се врши по једном практичном „сииску учнла",. који је ироинсало министарство просвете. У њему је оно што је свакој школи најпотребннје. Скоро су све школе набавиле сва прописана учила. Збпрке за исторнјску и геограФску наставу су новнје. Служе се и Фотографским сликама. Многа учила била су изложена и на париској изложби. Практична су и врло инструктивна. 0 томе је било говора на другом месту. Ради лакшег прегледа богаства тих збирака само неколнко циФ &ра. Узнмам укупан број за све школе у земљи. Прнродњачке збнрке имају 1,707.588 примерака Фнзичке збирке имају 76.898 аиарата; Хемијске лабораторијо 83.284 апарата; в Збнрке: историјске, геограФСке и Филолошке имају 374.671 прнмерак;. Модела за цртање има 216.907 нримерака; Справа за гимнастику 44.492. Овај завидан успех повећава се тнме што су скоро сва учила ш раЏпа у самој Мађарској. Обичнијн предмети у збиркама обнављају се ђачкнм екскурсијама. Оне се нриређују врло често. У тим екскурсијама ученици утврђују оно што су у школн слушали. Наставници ириродннх наука том прнликом допуњавају своја предавања. Наставннци хемије и технологије одводе ученико у разне Фабрике да виде многе корисне стварн које се у школи не могу видети. Иза овнх наставника не изостају нп наставници гимнастике. Они ириређују кад веће кад краће маршеве. Том прилпком ученнци заназе_ многе лепоте своје отаџбине. Најзад напомињем да су неке школе при