Prosvetni glasnik

1042

ПРОСВВТНН ГЛАСНПК

и прегдед опште историје, 5. земљоиис, 6. аритметику, 7. основе Физике и познавања природе, 8. игијену и неговање болесника, 9. кућевну економију, 10. немачки, енглески, итадијански или шпански језик, од којих је само један, који било, обавезан, 11. обичајно право, 12. ручни рад. 13. Необавезну наставу одређује за сваки завод министарство према предлогу управитељеву. 14. Нарочита нредавања нз педагогике држаће се за учениде, које се спремају за учитељску службу (е1етез таИгеззез). 15. На захтев окружних или општинских одбора могу се установити нарочита техничка предавања. 16. Обучаваће учитељске снаге, мушке и женске, које буду имале ирописане сведоџбе. Ти ће наставниди имати исте дужности и иста права, као и остали наставници универзитетски. Кад обучава учитељ мора бити присутна учитељида. 17. Све Функдије интернатског надзора биће поверене женским снагама. Предлог 8ее-ов, који је поднесен посланидима у скупштини, био је унућен нарочитој комисији одређеној да га проучи и о томе иоднесе извештај. У тој комисији био је такође Раи1 Вег1, који је за време комисијина рада поднео нов предлог, много краћи, који је обухватао само 6. параграФа. Раи1 Вег1 је предлагао, да се о државну трошку, а уз општинску помоћ, нарочито за инсталације и учитељске плате, засиују у сваком округу систематска иредавања средњешколска за девојке (соигз (1'епшдпетеп( зесоппагге роиг 1ез јШез), спојена с девојачким интернатима, које би такође потиомагале општине а били би такође у иодруч.ју министарства просвете. По његову мњењу обучавање треба да траје пет година и то у два циклуса: први од три и други од две године. Наставни предмети подударају се у главном с предлогом бее-а, придодају се још само моралне поуке, пластичка уметност и певање. Детаљности наставних програма могу се разликовати према различности предела, а интернатско уређење треба да је тако, да ученице по жељи родитељској могу и мимо завод походити предавања о својој религији и црквене службе. При деФинитивној изради предлога за скупштину комисија се држала, с малим изменама, онога што је предложио 5ее. Штаје Зее-а павело да поднесе свој предлог, сазнајемо из извештаја, који је написао у име комисије, и из његова говора у скупштини. Нема сумње, да је предлог пре свега био управљен против манастирског васпитања девојака и његових последица. Зее отворено признаје, да је задаћа предлога, да ослободи жену и њезино васпитање из подручја свештеничка. Манастирско васпитање не слаже се с новим временом и није од благотворна утицаја. У манастирима се девојке не образују за кућу, породицу, земаљски живот, већ за манастир и вечни живот. Тако васпитање може бити добро само за девојке, које хоће да посвете свој живот манастиру,