Prosvetni glasnik

1044

ПРОСВЕТНП ГДАСНИК

Емандипација од манастирског васпитања и свећеничког назора, узвишење и сједињење породичнога живота, то су биде главне сврхе предлога, који је поднео 8ее. Значај тих сврха Зее је с нагааском истакао у својем говору у скупштини. „Не само да правда захтева", рекао је он, „да за девојке урадимо то исто што и за мушкарце, већ је у том значај првога реда, значај социјални, значај политички. Потребно је: да између мужа и жене буде узајамност мисди и узајамност осећаја. Потребно је, да не буду једно од другога тако дубоко раздељени тиме у што верују и тим чему се надају... да мајка не усађује у душу своје деце назоре, навике, традиције, који се противе оном у што верује н што хоће отац, да не влада спор и заблуда на огњишту кућевном, да нема сваки пол. својег вдаститог говора, својих мисли, својих предрасуда, свог нарочитог начина живота, већ на против да слога и јединство у породици буду огледало и извор сдогс и јединства државног". Предлог је дакле био од великога значаја за народ и државу. Пре тога времена та је ствар била посве пренебрегавана у Француском шкодском законодавству. Више образовање као да је систематски жени порицано. У новим законима школским у деветнаестом столећу о девојачком васпитању најпре није ншпта говорено и тек на навалу јавног мњења отварају се за девојке основне школе, где се васпитање свршава у дванаестој години. У добу, кад разум сазрева и кад је срце најприступачније за племените утиске, девојка је бида упућена на ништавне забаве и помодарство. Свештенство се нарочито противило тому, да држава самостално организује девојачко васпитање — јер би му на тај начин био одузет уплив на жену а тиме и на породицу. „Свећеници хоће да овдадају женама и помоћу њих нама, а ми хоћемо да просветимо и уздигнемо жену к себи и слободи". Дотадашњи развитак поцепао је породицу, па је претио да ће поцепати и народ. Данас је најпреча брига сјединити породицу, сјединити Француску, уредити сагласно једну с другом, унети јединство и хармонију у живот народни. Из рада и саветовања комисије, која је била изабрана да прегледа и проучи предлог Зее-а, изишао је пројект закона, који је у ствари био компромис између Зее-а и ВеЛ-а. Предлог тај, како га је Зее заступао на скупштини у име комисије, гласио је овако : 1. Основаће се заводи за средњешколско образовање девојачко. 2. Министар просвете одредиће у споразуму са окружним и општинским одборима округе и градове, где ће се засновати такви заводи, који ће примати ученице интернаткиње и екстернаткиње. В. У осталим окрузима министар ће засновати заводе екстернате. У споразуму са окружним и општинским одбором моћи ће спојити с њима и интернате. 4. Све заводе основаће и издржаваће држава уз помоћ округа и градова.