Prosvetni glasnik

1064

ЖРОСВЕТНИ ГЛАОНИК

нидима, миоги и многи час односе разна писмена вежбања и нарочито поиравке в задатака." Гуен говори наравно и о наставнику, од кога тражи поред стручног знања, још и опште образовање, бар у кодико је потребно, да може научно третовати иоједнне серије (н. н. из ботанике и т. д.), али ми се нећемо даље упуштати у овај део његове г.1авне књиге (с. 199), него ћемо овим да завршимо издагање о Гуеновој системи. У чем се даклс састоји његова метода? На то питање даје д-р Крон (с. 88.—90.) овај одговор, који ће прииомоћи, да читадад добије јасан појам о Гуеновој методи: I. Шта је Гуенов циљ? Гуен даје ученику целокуино обично језиковно градиво, уколико ово стоји у кругу ученикова опаЖања (апзсЂаипдзУегегск) и то одиста за краКе време, него ли што могу друге методе, т.ј. за 300 часова за ученике од 10—12 година, за 600 за оне од 14—16 година и за 800—900 за зредије образоване људе и стручњаке. Према томе њсгов цил> даљи је куд и камо, нсго ли наш данашњи диљ учења. II. Еако достиже Гуен свој циљ? Прилагођавајући се ириродном учењу језика у деце. Ово условљава одступање од досадашњих наставних ноступака у избору материјала, начину сређивања и начину ирераде овога. а) Избор материјала : Градиво, које се има нрећи, критички је изабрано (гзГ ЈсгШзсЈгдезгсМеГ), јер се избор обазире само на права Факта, догађаје и радње, који се могу представити, која су била виђена, проживљена, на само живи језик свакидашњега живота — укратко, обазире се на оно, што стоји у сФсри оиажања дотичиог учениковог узраста. Ту дакле нема ништа апстрактно, ништа што се не може замислити у времену и простору, ту нема појединачних ставова без везе, ту нема хетерогених низова вокабула! б) Гасиоред: Материјал за учење даје се сређен сасвим на нов и систематски начин. Цео језик распоређен је у облику простих речеиица, од којих је свака нужно следство оне пред њоме, неизбежан члан у низу од 18—27 ставова, који представљају сви заједно, поређани логичкохронолошки, разне радње једног догађаја (^огдапд), који даје наслов т. з. вежбању (Мипдззтск). Бежбање је увек заокругљена језиковна слика, која се може представити свима својим деловима, у којој нема ниједне цртице (рГпзеШгГсћ) ни више ни мање. Недостаје ли само једнаједина реченица или ако не стоји логички или хронолошки на свом месту, онда је веза поремећена. Глагол, који је душа свакој реченици, заузима најодличније место и на страни нарочито се нстиче. Облик у глагола понајвише је т. з. 5'. лице садашњег времена индикатива. — Променљив број ио садржинп сродних вежбања, просечно тако по 50, чине једну серију (зегге, зегге); више серија (по 10—15) чине генералну серију, а пет-шест генералних серија чине ефективан језиковни каиитал. Дакле шематички у округлим циФрама од назад: језиковни каиитал = 5 генералних серија = 5 X 10 серија = 50 X 50 вежбања = 2.500 X 20 » дакле 50.000 ставова. в) Прерада: Материјал за учење прерађује се чисто усмено: уво и духовно оиажање (дегзИде апзсИаипд, т. ј. моћ описан догађај представити у духу), то је све што има да даде ученик учитељу у службу. Прво се даје оишти садржај дотичног чланка на учениковом матерњем језику. Потом се дају глаголски облици на туђем језику, којих има у комаду и