Prosvetni glasnik

714

ПРОСВКТНИ ГЛАСНИК

12. Објављене су измене н допуне у закону о уређењу учитељских школа од 5. октобра 1870. год. и 7. Фебруара 1896. год., које је Народно Представништво решило и Њег. Величанство Краљ потгшсао. IX Учитељске школе Учитељске шкоде спремају учитеље и учитељице за народне школе, стога и чине нераздвојну делину са народним школама. Од напретка њихова много зависи какво ће битн народно иросвећивање. Ми данас имамо трп учитељске школе, које се у понечем и разликују својим уређењем. У све три се примају ученици односно ученице кад сврше четири разреда средње школе, и онда уче у њима четири годнне. То им је заједничко. Пу, различпти су им наставни планови и програми, а то не би требало да буде, кад им је један исти задатак. У најкраћем року морају се написати стални планови п програми, по којима ће се радити у све три учитељске школе. То је за сад прва ствар, која се пма расиравити. Одмах за овим, па можда и нре, ваља се подједнако постарати за све сиротне ученике и ученице у овим школама, да би могли боље живети и на тај начин што више посветитп се спреми за потоњи учитељски рад. У Јагодинској учитељској школи сви учеиици живе заједно у самом заводу, имају добру негу, добру храну, одело, стан и све остале животне и школске потребе. За ову школу држава чини све што се може и што треба да се чини. Није тако са учитељским школама у Алексннцу и Београду. У Београду сиротне ученице имају или врло мало благодејање или га и немају никако, па се муче, послужујући но туђим кућама, и живе врло оскудно. Храна им је недовољна, са оделом се натеже као и са добрим станом и школским потребама. У Алексинцу је као и у Београду. Да је ова школа у већој вароши, ученици би могли понешто и зарадити, дајући приватне часове, али овде немају прплике да добију и најмању приватну зараду. У Београду би ученице могле наћи и приватне зараде сем послуживања, али то је за њих врло тешко, јер приватне часове дају овде п они, који не би требали да то чине бар из сажаљења према сиромашним и ученицима и овим ученпцама. Прека је потреба, дакле, да се удеси да ученпце учитељске школе живе заједпо у самој школи као и ученици у Јагодини, а исто тако и ученици у Алексинцу. Другим речма: држава треба да троши и на ове две учитељске школе колико и за ону у Јагодини. Ако би се уредило да и ученици учитељске школе у Алексинцу живе у самој школи, онда би ова школа могла и даље остати у овој вароши. Неће ли се то, онда се безусловно мора преместити у Ниш или још боље у Београд, где ће ученици моћи понешто и приватно да за-