Prosvetni glasnik

1

202 просввтни гдасник

те све више несгаје могућности тог освежавања с поља и унада нових народа и њихових оснивања нових цивилизација, те човечанство мора и почиње се преоорођавати и освежавати изнутра из себе самог. Место спољњег, етничког све више настаје унутрашње, социјално; место спољњег, етничког распореда иа народе, човечанство ће се све више распоређивати органски према унутрашњим снагама и особинама људи. Ум човеков све мање иодстичу иоједини спољњи догађаји као откриће Америке; он све више изводи своја дела из своје сопствене снаге, све више црпе из дубине живота, из историје. 2.). Као што је спољна природа прво одређивала човека у свему његовом кретању, тако је спољна природа била и први предмет ума човекова, први предмет његова посматрања и изучавања. И у том посматрању и изучавању спољњег света ум човеков ишао је истим редом којим су ствари, које је он посматрао и испитивао, и постајале. Ум човеков много је раније сазнао законе козмичког света него законе земаљског живота; пре је разумео и Подвео под законе снаге и појаве неорганског света него органског, и пре је дошао до закона органског света него до закона социјалног и историјског живота људског, пошто су све те раније ствари раније и достигле ступањ иронорције и тиме сталожености него човеково друштво, у коме још претежу поједини елементи живота, друштва и историје над другима, у коме још нису сви елементи човекова живота и историје заузели своја нрава места према својој величини, снази и вредности према другим елементима. Јер је у човекову друштву и у историји његовој много више елемената који се боре за нревласт и који сукцесивно претежу једни над другима., него у животу природе, где су елементи не само простији, него их и много мање има него у историји човековој. 3.). Човек се не може разумети ако се прво не разуме живот ствари и снага органског и неорганског света; да се нешто више разуме мора се разумети прво све ниже од њега. По томе да се разуме садашњост ствари и људи треба прво разумети прошлост, пошто садашњост зависи од прошлости; да се разуме историја човека. и ума његова мора се разумети историја свих ранијих ствари. Људи као и ствари јесу резултати прошлости, представници садашњости, оруђа будућности; по томе и будућност као и садашњост ствари и људи зависи од лрошлости њихове. Као што је човек продукат свих снага земљиних, као што је човек могао настати тек онда кад је земља била готова са стварањем снага и ствари од којих човек зависи и као што су на човека деловале све разне раније снаге земљине, тако је и историја човекова продукат свих ранијих наука. По томе најдоцнија од свих наука, историја човекова, зависи од свих ранијих наука; по томе највише услова треба да се историја човечанства дигне до науке, а рационална, ФилосоФска иеторија