Prosvetni glasnik

742

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

Трудио сам се, да сва основна земљопнсна знања издожим ученицима днјалошки. Само где се то никако није могло постићи морао сам употребити монолошки облик предавања. Питаља на која се може одговорити с једном, две или иајвише три речи упућена су на одговор свима ученицима; еаставник нека тражи, да сви уједно и гласно на њих одговарају. Ако су одговори дужи питања се постављају свима ученицима, а одгбвор се затим тражи од једнога између њих. Наставник мора назити, да увек испитује другог ученика. За успешно изучавање Земљописа у I разреду и за могућност правилпог извођења ових мојих предавања претпостављам, да наставник располаже свима потребним училима. Ја ћу их овде иостепено излагати т. ј. за свако предавање поменућу потребна учила како она, која су већ употребљена тако исто и она, која се у њему имају тек први пут улотребити. Свако предавање чини засебну целину, али сам гледао да га доведем у што тешњу везу са претходним. Има међу предавањима и таквих, која сам морао прелазити с ученицима за два, три или више часова; томе је узрок њихов велики обим или тежина нредмета с којим се у њему упознају ученици. Мени ће бити особито мило, ако когод од г. г. колега — који нредају Земљопис но уџбенику „Земља" — буде нокушао, да сва основна земљописна знања изложи ученицима по овим мојим предавањима. А радоваћу се, ако г. г. колеге својим умесним примедбама и објективним напоменама донринесу, да ова моја предавања постану угледни обрасци за предавање Земљописа у I разреду средњих школа. После ових претходних напомена, које сам сматрао за потребно да поменем, прелазим на сам предмет. УВОД У ЗЕМЉОПИС Предавање нрво. За ово предавање није потребно ни једно наставно средство, али је ипак добро, да већ од првог часа глоб буде у учионици пред ученицима. Пошто наставник заврши уиознавање с ученицима нека одмах почне рад овако: Децо, данас ћемо отпочети изучавање једне науке, коју сте ви већ учили у основној школи, али ће се наше овогодишње учење јако разликовати од вашег досадашњег. Та се наука — као што већ и по распореду знате — зове ЗемлЈОпис. Уме ли ми когод од вас казати, из колико је речи састављена реч „Земљопис" ? Из две. — Из којих? Еако наставник не познаје ученике, а одговор је дужи, па га мора тражити од једног, нека отвори прозив-