Prosvetni glasnik

НАУКА Е НАОТАВА

ПСИХОЛОШКА ИСПИТИВАЊА 0 ПРОПИТИВАЊУ И ОЦЕЊИВАЊУ предавање директора Д-р. Едуарда Мартинака НА СКУПУ СРЕДЊО-ШКОЛСКИХ ПРОФВСОРА У БЕЧУ 0 УСКРСУ 1900 ГОДИНЕ

Већ та околност, што је тема коју сам пријавио, стављена прва на дневни ред, доказује у неколико, колика се важност придаје пропитивању и оден.иван.у; па ипак ће изгледати као иронија, што ћу овим предавањем покушати да докажем г како се овоме питању даје и сувшпе важности. Ја полазим од истине, да се код нас несумњиво утроши много времена, много збиље, много савесног душевног рада на пропитивање. Ја се нећу удубити у тешки задатак, да можда статисгички доказујем, колико од целокупног радног времена у нашим средњим школама отпада ва пропитивање. Али и приближно одењивање дало би посигурно доста знатне ресултате. Због скученог времена пе могу овде да расправим то питање у оба правца, мерећи непартаично про и контра. Оно што се може рећи у корист брижљиво израђеног начииа пропитиваља, изложено .је најбоље у „\Уе18Ш1§еп", и ја нећу да изазовем сумњу, као да не признајем важност пропитивања или делимичног унапређења наставе, које се постизава пропитивањем. Али данас морам да будем једностран, и да укажем на тешкоће шта више и на опасности тог поступка. У том погледу могу поћи од опште познатог ауторитета, од Видмана, који у свом монументалном делу (БнћаШк а1з ВН(1ип§з1ећге) додирује и ово питање на два места. У другој свесди говори он у опште о ономе што произлази из мотива частољубља. Нарочито у свесци II. чл. 78. стр. 316. речено је о пропитивању ово: „Ако учитељ оцењује поједине радове ученикове, треба да зна, да ради с отровом. Кад се паметво употреби, отров може послужити као лек, али ако се узима сваки дан, мора порушити здравље; кад ученику у његовом раду ненре30 *