Prosvetni glasnik

120

ЦРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

радњу (извођење на рачунаљци), па ако не буду упамтила, онда се ти примери (задатди) израчунавају помоћу рачунаљке. 3. На послетку, дотична радња множења врши се апстрактним (неименованим) бројевима. Ово је завршна и пробна радња за множење дотичних бројева. Кад ово ђаци буду зпади, онда је успех постигнут. Ето, кад се свако множење два основна броја (без десетица) у табдици множења проведе кроз ова три ступња, онда је успех постигнут оида ће се ова „тешка" таблица множења заиста добро упамтити. Напред изложени ред којим треба да се изводи учење таблице множења, јесте природни и логични метод, који се сматра као архитип свију других метода. А у колико се ови други методи слажу са природним методом, у толико више имају гарантије за дуготрајност. Природни метод је најбоље мерило за све друге методе. Завршујући овај део о методу при учењу табдице множења, да кажем још неколпко речи о методу у рачунању у опште, у колико је у вези са учењем ове таблице. Употреби овог т. зв. индуктивног метода циљ је не само материјално него и Формално образовање, које једно друго допуњују. Овим се уједно вежбају и моћ суђења и моћ уображења. Постуином ирименом рачунских задатака развија се дечји ум но обиму, а систематисањем задатака у њихову везу образује се дечје размишљање. За основно појимање бројева и њихових односа налазе се стварни иримери. * * * Да видимо сад на једном примеру како треба извести таблицу множења у ова три ступња, који су напред поменути. Рецимо да имамо да научимо ђаке да разумеју и да уиамте колико је 3X6. Као што је напред речено, без обзира на то, да ли се рачун иредаје по Грубеовом или овом другом начину, то треба взводити овако: Према познатом методичком правилу да у предавању треба иолазити од нозпатог ка непознатом, наставник пред ђацима, показујући им, треба да одвоји на 2 места по б куглица. (Ово не треба одвојити на 2 шппке по 6 кугд., него на ирвој одвојити б кугл., а мало даље на њој одвојити 4 кугд., и са друге шиике узети још 2 кугл. и ставити их иснод оне 4, са којима ће чинити другу шестицу. 1 (Учинивши то каже ђацима: Ево овде имамо на 2 места по 6 куглица, колико је то свега? Ђак треба да одговори у потпуној реченици: На 2 места по 6 кугл., јесу 12 кугднца. На питање: Од куд знаш? без сумње, ђак ће одговорити: За то што је 6 и 6 = 12. Ади, да би се ђак навео да каже како треба, треба га упитати: А кад узмемо овако 2 иута ио 6 кугл., (узети их истински)

1 0 употреби рачунаљке треба видети у номенутој Педагогици Д-р В. Бакниа.