Prosvetni glasnik

НАУКА II НАСТАВА

121

кодико је онда? Оида ће ђак морати да каже множењем, а не сабирањем: Кад узмемо 2X6 кугд., јесу свега 12 куглица. А кад се узме 2 пута по 6 ораха, кодико је онда? А 2 пута по 6 пера, кажи ти! У 12 кодико има гаестица? Има човек 12 дин, колико ће му дана трајати тих 12 дин., ако троши дневно по 6 дии.? Како ћеш то даизрачунаш! (Треба да видим кодико се пута по 6 дин. налази у 12 дин.) Неко је зарадио 12 дин. за 6 дана, колико је зарађивао на један дан? Како си израчунао? (Поделло сам 12 дин. на 6 места, на 6 дана, то је свуд дошло по 2 дин.). Ова питања за дељење учиниће се ако се предају сва 4 вида од једном. У противном она се не задају.) Оволико радн репетиције. Добро. Е сад пазите даље. Сад ћу да вам кажем нешто ново! Као што рекосте, овде имамо на 2 места по 6 кугл., то је 12 кугллца; а кад додамо још и ово треће 6, колико ће онда бити свега ? (И ово треће 6 не треба узимати са треће шипке, већ на другој). Од куд знаш да ће бити 18 кугдица? Без сумње, ђак ће опет одговорити сабирањем: За то што је мадо пре бидо 12 кугд., и сад сте додади још 6 кугл., то је свега 18 кугдица. За то их носде треба друкче питати: А на колико места овде имамо по 6 кугдица ? (На 3 меета). Па кад на 3 места стоје по б куглица, колико је то свега. Дакде, на 3 места по 6 куглица, колико је свега? За овим треба позвати 2—3 ђака да узму и одвоје 3 пута по 6 кугдица, а оне с места питати: Кад се се узме 3 пута по 6 кугд., колико је свега? (Ђак треба да каже: 3 пута по 6 кугд. јесу 18 кугдица). Е сад заиамти:е и то, да 3 иута 6 јесте 18. За тим треба позвати ђаке да на својим местима изваде 20 својих дрваца,, камичака иди зрнаца, помоћу којих уче рачун, и казати им да одатде, са те гомиле, узму 3 пута но 6 кугл., и питати неколико њих: Колико си пута узимао по 6 дрваца (или пгта буде)?Па колико је то 3 пута по 6 дрваца? Сад наместите на 3 места по 6 дрваца! Колико је сад кад је на. 3 места пе 6 дрваца? Овим се свршава први ступањ ове рачунске радње — очигдедно показивање и извођење. Сад треба ово утврдитп иримерима (рачунским задатцима) из живота. На пример: Неко је купио 3 кошуље по 6 дин., колико треба да плати за све 3 кошуље ? (Овом придиком треба избегавати сувишан говор. Он се мора употребљавати само док деца не схвате који се задатци рачунају множењем. За то ђак треба да каже: 3 кошуље по бдин. јесу 18 дин. Тек ако не знадне, онда га запиткивати: кодико је кошуља купио тај човек? Пошто свака кошуља? Па колико ,је то 3 кошуље но 6 дин?) Ако ђак пе би знао да одговори, наредити му да то израчуна помоћу рачунаљке или својих дрваца, питајући га: колико иута по 6 дин. треба да да тај човек! За што 3 пута ? (За то што је купио 3 ко-