Prosvetni glasnik

173

стану овде, у први ред, поред ових. Коллко ћо онда да буде у реду? — Ходите, станите! — Ходите сад ви овде! — Ви овде ! — Ви овде ! Тако. Сад сте све по осам, Пођите напред! — Станите ! — Окрените се натраг ! — Пођите ! — Стојте ! — Окрените се овамо!, — Пођите ! — Стојте ! — Овако по осам, највише стојите у дркви! Ми ћемо скоро ићи у цркву, па ћоте у цркви да станете тако, по осам. Вратите се у двојне редове ! — Вратите се у просте ! — Хајдете подако око мене, овако, у кругу ! — Можете се полако и разговарати ! . . . У овоме ће извесно избити и час за одмор. Учитељ ће их нустити из реда а остаће међу њима. А кад звони за улазак, стаће у ред као обично. Учитељ их уводи и седају. Седеље ће им сада бити врло пријатно. А шта да раде седећи ? После овака ма и ман>а умора Физичка стојећи, најзгоднији је какав лак ручни рад. За сада узимам цртсте. — Извадите табдице! — Узмите крижуље! — Напишите овако : две тачке! — То нек су два ђака! Сад иза њих напишите опет две тачке ! — То нек су друга два ђака! — Напишите опет две! — То нек су трећа двојица! Сад хајдете даље: градите тако, све по два до краја!... Како се зове оваки ред, кад је све по два? — Напишите испод тога: „Ово се зову проети редови!..." Сад цртајте двојне редове. По кодико треба да буде у реду ? — Цртајте! - Напишите испод тога: ,Око су двојни редови!" — Сад цртајте онако како стојите у цркви! — По колико треба у реду ? — Правите тако! - Сад напинште испод тога: „Овако стојимо у цркви!" — Сад цртајте по десет у реду, као што је на рачунаљци! — Преврните таблице! — На овој страни ћете овако. Најпре, све по једну, пун ред, па онда подвуците једну .шнију!... Онда све по две, па опет подвуците! — Сад све по три! — Онет подвуците линију ! — Сад све по четири! — Опет подвуците! — Сад по пет! — Подвуците ! — 11о шест! — Шта треба сад? — И тако даље. Овисурадови веома забавни и деци неће бити тешко даи|до краја часа продуже. Ипак се при крају може прекинути и предузети нешто друго. На пример. Ја бих рекао, да седну лепо и да пазе. Онда бих питао: ко уме да броји преко двадесет, и пустио бих га да броји а остали да слушају. И ово би извесно било досга до краја часа... 4. Даљи рад Свршен је и трећи дан овога времена, када је настава споредна, а главно: да се утврди и по потреби створи добар ред, који не би отежавао потов&и рад, него би га олакшавао. И ово је доста те да се види у чему .је ред и како се он постиже. Остаје нам још, да иоменемо ред у црмви.