Prosvetni glasnik

630

просввтни гласник

јесу најзгодније за упознавање са знадима за застајање. Онамо ће учитељ објашњавати ученицима зашто је који знак написан; овде ће их позивати да иогађају који знак где треба. 6. Састави Ово је нв.јвиши ступањ писмених радова, где деца имају да исказују својим речима своје мисди и жеље. С тога он и није за ниже разреде већ за више. Али се и у нижим може чинити нешто, што би барем припремало или полагало основу за ово у вишима. Па шта се може учинити у овом разреду? Извесно деца знају много прича, барем оне из своје Читанке, Претпостављајући, да их дсца нису научила напамет (као песме и декламације) од речи, него да су запамтила само садржину њихову, коју казују или причају својим речима, учитељ, барем при крају године, може захтети, да му ученици по коју краћу и згоднију испричају, место, усмено, ппсмено. Да ће овде бити малог лутања, то је извесно. Али ваља пустити Децу нек се огледају, нек покушају. Учитељ им и овде може помоћи у конструисању појединих реченица и у стављању знакова. Исто тако деци се може показати барем Форма, како се пишу аисма. Нек ученици само запамте: да ваља најпре записати место одакле се пише, дан и годину кад се пише, натпис коме нишемо и како коме у њему да кажемо, и потпис онога који пшпе, па је доста учињено. А ако и заиста напишу ма и најмање писмо ма коме своме, онда је то још више вежбања и још већа радост. IV Поуке о језику (Грашатика) Бежећи од страшне речи у основној школи ,Граматика," којаје некад гутала сву наставу из језика и била права мора за слабачак дух дечји, наставни програм је измислио горњи назив. Он дакле обухвата оно што и Граматика. Нашло се, да се без нешто знања граматичког не може проћи. И као што је била крајност, да Граматика у основној школи буде сва настава из матерњег језика, исто би тако била крајност, да се она избаци сасвим. Основна школа даје основу из свега. И кад она може да даје основу из Математике, из природних наука, из ГеограФије и Историје, онда је за цело може дати и из матерњег језика. И у науци о језику има истина, које су опште и које су приступачне и деци. Те истине ваља истраживати па их на згодан начин износити и деци.