Prosvetni glasnik

наука и настава

529

За преписивање згодне су све ствари из Читанке, а оно се врши онда, кад се деца заморе усменом наставом и кад учитељ има посла с осталим разредима. 4. Записивање Што наставник пређе важније из појединих предмета и гато учениди науче ново, то ваља да заиишу. Ово је много тежи посао од преписивања. С тога га деца из почетка не могу ни вршити сама, но само помоћу учитељевом. Св-ака реченида, која хоће да се запише, ваља да се не само тачно схвати по садржини него и да се депо искаже, у оном реду речи који је најбољи, да се речи преброје и изговоре тачно, с напоменама о свему ономе у чем учениди могу погрогаити. На пример, из више нримера деца су извела с учитељем, да се сва имена и презимена пигау великим сдовом. То сад ваља и да запигау. Учитељ ће их позвати да искажу, како ће најкраће и најл.епше записати. Кад то и тако кажу, онда ће их позвати, да пребројо кодико има речи у тој реченици и којим редом иду. Онда ће приступити писању. Па и тада особито с почетка, ваља казивати реч~по реч и завршити реченицу тачком. А чим се која реченица напигае, ваља тражити од деце, да је прочитају. Сем тога и учитељ ће обилазити и пазити. да које дете у чем не погреши. Овако се могу низати реченице за реченицама, свака за себе и свака из почетка. Оне могу бити и из разних предмета. И тек доцније, кад записивање узме вигае маха, оно се може издвајати по предметима. И то је оно, што може заменити досадне уцбенике, који воде и ученике и наставнике у — механизам. Цела је истина, да живој очнгледној и усменој настави и није одвигае потребан никакав уџбеник. А ,.1. и је тако исто истина, да је, за понављање и боље утврђење онога гато су деца научила, добро да имају то и записано. А кад се то овако веже и с писменим вежбањем, онда је то двојако корисно. Само ни у овом не ваља претеривати. Ваља записивати само најглавније ствари, и записивати их тачно и лепо 5. Исписивање Оно што деца знају напамет, на пример, неку песму или декламацију, то ласно могу ставити на хартију, написмено. Али с тога, гато је то обично песма, у стиховима, није ласно да погоде ред и интериункцију. Зато је и ово боље предузимати заЈедно, са свом децом, и реченицу по реченицу, стих по стих, него нустити децу да сама пишу. Као и код преписивања тако и овде долазе сви знаци за застајање. Разлика је само у томе, гато тамо они стоје онде где им је место, а овде их треба маместити. С тога ове две врсте писмених вежбања и