Prosvetni glasnik

1'адња главног нросветног савета

389

илану школе са дворџштем пут, који је ширп од реке, прелази преко н>е без икаквог моста, а железиица пролази испод пута без икаквог пропуста; дакле опет иста педоследност. На листу 2 су сличне педоследностн; план такође не одговара слици и врло је алватно израђен, несразмерно (не одговара величини и шприни објеката на слицн) а исцртан је сигнатурама, које се нигде не употребљавају д иначе су незгодне. На 3. листу су вароши представљене графички круговнма разне величине ради међусобног упоређеља, ну сувише крупно. 7 вароши исте величипе исцртане са 7 мањих и других 7 са 7 већпх кругова; ово се све могло представити са цигло 2 круга дотичне величине па би било и много разговетније (овако — нарочито деца не би могла вршити ннкаква упоређева, те је тиме и сам циљ промашен). На доњој половини тога листа су — такође граФички — представљене иокрајине ао насељености и аокрајине ио илодности. Оне прве у 7 боја; ове друге шраФирано (тако несретно да баш то забркава, а не чини елику разговетном). На 4. листу су опет граФички представљени окрузи ио величини и ио насељености и то у 17 (!!) боја 1 — Све ове граФичке представке на листу 3. н 4. толико су крупне и расплинуте (широке), да би све могле стати (заједно и са листом 5.) наједном листу, те би тада биле и много прегледније, згодније за упоређење, а и много јевтиније. Кад би се један атлас, одређен спецпјално за IV. раз. осн. шк. —кад би баш ово и било добро — требао да штампа у 17 и випге 2 боја, шта би онда та штампа државу стала, пошто би се такав атлас онда морао продаватн и како би га тако скупог деца (а нарочпто сиротнија и сеоска) могла куповати ? ! Ово о штампању су аутори требали свакако да имају на уму. Да одмах овде напоменемо: да се граФичке ствари за техничку репродукцију увек л свуда подносе фино и егзактно нацртане и готове тако да се Фото-литограФским путем (који је најреалнији и најјевтинији) могу одмах нреносити на камен и штамнати, а не да се у штанпаријн тек на камену наново морају цртати или гравирати (те да литограФ, као прост раденик, мора да нсправља ауторове недостатке у цртању) што и дуго траје и врло скупо стаје. На листу 5. добро су предсгављене аланине у Србиуи ио величини (ово јеједино добро и најбоље у овоме недовршеном агласу). Реке ао величини пак погпуно су апсурдна ствар (док су остале горе поменуте граФпчке представке по идејн добре и врло практичне, ну — као што је речено ужасно развучено исцртане). Израђено је даље свега 5 округа (на листовима 6. 7. 8. 9. и 10.) али са мало картографског разумевања и небрижљиво (поједнна имена исписана натрашке, друга у сецесион стилу (!); многа се слова поклапају и укрштају; на сваком листу је засебно израђена једна и иста висинска скала, — ове се ствари увек мећу само један-пут и то на упутрашњи насловни лист). Грубље грешке указали смо на паузној хартиЈП, коју смо на свакп цртеж ставилп јер би овде било сувише дуго излагати н грубље а камоли све грешке Сем тпх 5 округа израђена је свега још карта Босне и Херцеговине, цртана хоризонталама и то методом слојева у боји (док су окрузи Србије

1 Аутор је, јамачно у брзини, заборавио исцртати тушем имена иојединих округа, но је то учинио на брзу руку цлајвазом. 2 II учионица н околнна школе израђене су сувише тарено, — у много боја.