Prosvetni glasnik

СЛУЖБЕ11И ДЕО

859

Велика важност задатка телеоног вежбања чини да наставници треба да нађу истинску помоћ и заштиту у старешини завода и колегијуму; да нађу у њпма савесну контролу у остваривању постављених задатака и одржавању потребне хармоније у васпитању ; да нађу поуздан ослонац, како би ова вежбања постала не само предмет општег интересовања и учешћа, него била и од врло корисног утицаја на пристојно нонашање ученика, на школску дисциплину. 4. Облици телеоног вежбања не смеју бити циљ, већ средство за постизавање постављених задатака. С тога се не сме тежити нарочитим вештинама и необичним способностима гимнастичким и акробатским. Спортове и нродукције, намењене само проФесионалним утакмицама, треба из наставе изоставити, имајући на уму да настава телесног вежбања у школи има да испуњава идеалне задатке школског образовања. Псто тако ваља избегавати и вежбања која изазивају сувише велик а наарезања, шкодљива за слабије и неразвијеније ученике. За практичан је живот важно да се омладина навикава на ону слободу у раду, која је основана на разборитости и која се одликује подесним избором средстава. Сама природа телесног вежбања захтева да се оно врши са ведрим и веселим расположењем, да је пријатна забава ученицима, у коју улазе добре воље и свежег духа. У том погледу гимнастичке игре и игре лоатом чине највећу услугу телесном васпитању колико слободом и пријитношћу ученичког кретања, толико и поузданим хармониским развитком и снажењем целога тела. На часовима телесног вежбања мора се избегавати неариродна укруАсност, затегнутост и излишан механизам. Регулисавати сваки покрет заповешћу, било би неприродно. Заповешћу се, истина, постиже механичка обука, али се само њоме не васпитава. Војнички начин командовања и извршивања вежбања, употребљен у претераној мери, нема места у школској настави. Према томе, ни одржавање потребне дисциплине не сме бити основано на сили и наморавању, на сувишпој строгости, суровости и понижавању; дисциплина мора бити последица телесног васпитавања и навикавања на ред. Пријатељско и хумано опхођење, такт и мудри савети поузданије постижу циљ у сваком погледу. Директори завода морају нарочито водити надзор над телесним васпитањем у смислу напомена у овој тачки, како се телесним вежбањима не би дао погрешан правац, и како се она не би изметнула у проста војничка или акробатска вежбања. 5. Ради поу-зданијег успеха у телесном васпитању ученика потребно је да настава у сваком разреду посебице буде једнолика, у рукама једног наставника, једнака за све ученике. При вежбању већег броја ученика, а нарочито при вежбању на справама, где се обучавање често има да врши код сваког појединог ученика, или у гимнастичким играма које се изводе у групама, потребно је да наставник има своје иомоГгнике, ради добијања у вре-