Prosvetni glasnik

893

* Кад би нам бидо могуће да дете иотпуно одстранимо од еваког утицаја, да га васпитамо негде изван породице и друштва. онда бисмо доиста могли образовати једно биће без икаквих предрасуда. Можда би се Једино морали борити са извесиим наслеђеним или урођеним склоностима. Извесно је да би нам труд био тада награђен успехом. Али то би било саевим необично средство у борби против предрасуда, а уједно и тако тегако, да га је апсолутно немогуће применити у већини случајева. Интернати ни издалека не одговарају ономе што би се могло од њих очекивати. Деца долазе у аих прилично доцкан, са навикама које је већ тешко искоренити; долазе из разних друштвених и породичних средина и међусобним дружењем утичу једно на друго. ТаЈ међусобни утицаЈ обично је много јачи од непосредног утицаја наставника. У екстернатима и основним школама још Је слабији непосредни наставнички утицај. У времену од пет до шест школских дана дете ироведе 30 часова у школама 168 изван школе. Колика несразмера! А шта би тек било кад бисмо узели у обзир празничке и Феријалне дане? А најпосле, и од оних 30 часова не припадају сви васпитању. То најбоље показује како је слаб утицај школе. Али тај утицај ипак постоји. Од наставника зависи да га појача и рашири. Помоћу одраслије деце може се утицати и на целу порородицу. Тиме со већ у неколико смањује опрека између школе и породице. Затим наши јучерањи ученици постаЈу сутра људи, грађани. На њих је већ лакше утицати, и ако наставник уме згодним начином да и даље одржава с љима везе, он је доиста врло много учинио. Народни универзитети и вечерњи курсеви показали су, да се маса веома интересује за извесна научна питања, што значи да би се на тај начин могло много учинити у сузбијању заблуда. Популарне књиге такође еу згодно средство за то. Но ипак не треба бити претерани оптимиста. Породична и друштвена средина око детета могу се у неколико поправити, али то иде споро, веома споро. * Ако желимо да од својих ученика створимо слободне духове морамо .једном раскинути са ауторитативним васпитањем. Како ћемо васпитати самосталност код детета ако га нагонимо да се слепо покорава школским наредбама ? У васпитању, као у свему осталом, има још доста старог, преживелог. То треба отклонити и завести ново, што боље одговара модерним недагошким идејама и потребама.