Prosvetni glasnik

ШКОЛСКИ ЛЕТОПИС

307

После расписа министра иросвете, да учитељи држе народу поучна предавања против алкохолних иића, овакви примери су за размишљање. 4. Оцене и успех. Оценом, која се на крају године и на крају нспита забедежи сваком учитељу, хоће се да констатује какав је рад и успех био те године у тој школи. И оваком надзору је готово то главни и јединп задатак. А колико се можемо ослонити на те оцене, може се видети из ових примера: Једном надзорнику се све допа .10, па је код 21. учитеља дао 20 одл -Ичних оцена, а само једну повољну; други је такође свуда био задовољан, ади је дао само 4 одличне, а 28 новољних оцена. Или: у једном срезу дате су саме одличне оцене, а у другом срезу, одмах до овога, нема ни половина оддичних ; у једној подовини среза 25 одличних и 2 повољне оцене, а у другој половини истог среза 14 одличних и 13 повољних, и т. д. У једној половине другог среза надзорник је бележио готово саме петице и вели: но оценама се види како су учитељи вршили свују дужност; а надзорник друге половине истог среза дао је такође много петица, али отворено вели: Признајем да су ми дате оцене готово свуда за 1 веће, но што је стварни успех, али сам морао тако бележити, јер је прошло-годишњи надзорник бележио саме петице, а оцена поволан рачуна се као једва добар. Један је надзорник (учитељ) сам добио новољну оцену, а после је оцењивао друге учитеље строжије од др. надзорника. Оцене казују само релативну вредност, јер повољан често значи само добар, а одличан само мало боље од тога - Сем тога оцена повољан у опште Је озлаглашена не само код учитеља него и код грађана. Зато и надзорницима није лако забележити оцену повољан, те они обично олакшају ситуацију тиме, што бележе одличне оцене где год се иоле може, тим пре што то државу не стаје ништа више, јер она плаћа петице као и тројчице. Али већина надзорника увиђају нетачност и непријатност садањих оцена, па устају против оваквог оцењивања и траже: да се оваке оцене укину, па да се учитељи кондуитом оцењују, као и остали чиновници, или да буде само две оцене: довољно и недовољно, или да се врате пређашњих пет оцена. Ако се задрже оцене какве било, један надзорник предлаже, да се оне бележе после свршене ревизије свих школа, када ће се моћи тачније и једном мером оценити свачји рад. Садашње три оцене су горе и нетачније од пређашњих пет, јер је већ изиграно оно што се овим оценама хтело. Законодавац је, види се, хтео да буду у главном само две оцене: повољан и неповољан, у смислу