Prosvetni glasnik

НАУКА П НАСТАВА

993

питању о потребностк надзора слажеио: и они, којима се тај надзор намењује, и онај, који тај надзор намерава увести, и они, којима се извршење поверава. Око тога даље нећемо разговарати, ади се збиља морамо разговарати о начину на који се овај посао има извести, не зато, што би који начин био лакши, подеснији или бржи, него с тога што би бољи начин давао и боље резултате. Ја мислим да у овоме послу то жели свака страна. Далеко бих отишао ако бих део пројект опширно претресао; то у осталом може учинити и ко други. Ја сматрам за дужност да само укажем на две-три ситније ствари. Да је г. Министар просвете изјавио како је вољан примити извесне напомене; да је вољан учинити бар неке измене у надзору, ја мислим да се не бисмо много разговарали и да бисмо лако иосао свршили, овако налазим да треба извесне ствари нарочито напоменути и понова нретрести. Једна је од незгода коју је нагласио и г. Лука Зрнић у томе, што ће контроду вршити људи разних схватања, разних гледишта и што ће њихови савети који се тичу истога посла, бити често веома различити, а њихова мишљења о истом начину рада могу бити и сасвим супротна. Предавање извеснога предмета у гимназији прегледаће људи разнога схватања, сваки има своје гледиште, и онда ее може десити да један од инспектора похвали известан начин рада и нарочито га истакне, докле ће други инспектор за такав исти рад тражити да се наставник осуди, и такав рад прекине. Можда неће бити толиког разилажења, али да га мора бити ван сваке је сумње. Друга једна ствар о којој треба да буде разговора, то је тачка, која је наглашена у резолуцији и петицији, коју је послао савет универзитетских проФесора. На оба места наноменуто је да постоји и та Физичка немогућност да се инспекција врши како треба. Кад је тако крупно речено, да збиља лостоји у неком елучају немогуЛност за вршење надзора, онда треба иорадити на томе да се та незгода отклони, или бар да се она умањи. Овако, ако се дословце и;>врши како је предложено, та ће незгода стално постојати. Ви знате у чему је та немогућност и незгода. Ја ћу је поновити. Кад један инспектор има у Београду да обиђе сто одељења, а у сваком одељењу има 50—60 ученика, онда ћете признати, да он неће имати никако могућности да савесно испуни ни главни ни споредни задатак, који му је инспекцијом дат. Таквих незгода можда ће се још у пројекту наћи, и ја се надам да ће се њих дотаћи неко од колега, који ће после мене говорити. Ја сам нарочито хтео нагласиги ове две ствари: што ће жти посао надгледати људи различитог схватања, и што се због тако великог носла не може инспекција успешно да врши. [Извесни надзорници нпр. морали би радити сваког дана ио два часа и опет не би могли да једанпут месечно обиђу свако одељење].