Prosvetni glasnik

994

ПРОСВЕТНП ГЛАСНИК

Сад додазе на ред друге ствари, које сматрам за дужност да поменем. Еад је г. Мннистар нагласио како су наше придике такве, да се збиља људи не могу одавати само своме послу, него да морају имати и споредних носдова, ви сте се сложили с тиме и признали да је одиста тако. Ми још за дуги низ година нећемо бити у стању, да се сваки бави само својим властитим пословима и да можемо имати за све послове довољан број ваљаних и спремних радника. Али том приликом мени се чини да то гледиште није у свему тачно схваћено. Г. Министар просвете је поменуо, да је .један од разлога, који има да нагна проФесоре универзитета на послове друге врсте, оскудица у ђацима — студентима универзитетским, да су због тога проФесори Универзитета принуђени да спремају гимвазијама и другим просветним струкама чиновнике и раднике. Без сумње то је тако крупно питање, да би се могло о њему нарочито расправљати, али ја ћу се дотаћи само ствари, која има везе са филозофијом , са средњом школом и пословима, на којима средњошколски наставниди раде. Ако је тај прираштај ученика — студената ФилозоФије слаб, — а сада је много слабији и због тога се осећа оскудица у наставницима, — неће бити то зло умањено, ако се заведе инспекција у средњим школама. Ја мислим, да ми, радници у средњим школама, добро знамо како се наставнички ред у средњим школама мало умножава, да мало стичемо нових колега, да су по.једини одељци на Фидозофији празни, и да у опште средња школа има у том погледу жалосну персепктиву. Али то не долази отуда што је данас рад у средњим школама гори, него што је био рад у средњим школама пре 10 — 15 година. Ја сам тврдо уверен да се данас боље ради него пре десетак годииа. Ми добивамо људе, који су више учиди, боље стручњаке, данас се у опште више ради. Неће бити да је томе злу узрок рђав рад у гимназији и да ће се то поправнти, ако се на наставнике инспекцијом обрати већа пажња, него би се то здо отклонило на други начин, кад би се нотражили прави узроци назатку у овоме погледу. Ви сви знате која је невоља учинила те је иочело бројно опадање ученика у филозофском Факултету. Вп знате извесно доба у прошлости, кад је једна измена законска на пречац донесена; знате да је тада забоден нож у средњу шкоду и да је настадо бежање из средње школе. И место да се подесним мерама побољшаЈу придике и изгдеди оних, који долазе да раде у средњој шкоди, уводе се мере, које, — по моме мишљењу, — неће ништа помоћи. Ја се бојим да се због овога неће још више одбијати бољи, способни људи за нашу струку. Сматрао сам за потребно да учиним само ове напомене. Радосав Васовић^ проФ. III београдске гимназиЈе. — ТСадЈе ова ствар први нут дошда у конФеренцију наставника, ми смо чули извесне разлоге, који су руководили г. Министра просвете, да се оддучи