Prosvetni glasnik

992

ПОСВЕТНИ ГЛАСНИК

за Историју се поставе за надзорннке 3—4 наставника са Универзитета. Верујте, ти су људи различног мишљења; не раде они потпуно једнако. II онда, разуме се, шта ће бити ? Они ће давати различна мишљења о настави коју су надзиравали, а тиме се не посгиже права веза између тих школа. Узмимо, даље, да се ноставе наставници средњих школа за надзорнике основних школа. И ту имамо такав случај; друкчије раде историци, друкчије раде језичари а друкчије математичари. И онда, разуме се, због тога што врше надзор проФесори средњих школа, неће се моћи постићи она узајамна веза између основних школа и средњих школа. Ја имам искуства, био сам надзорник ио старом начину а био сам и стални надзорник један месед дана, и могу сиело тврдити да учитељи лоле да им дође за надзорника човек с већим ауторитетом. То је фзкт . И збиља, боље Је да се за надзорника одРеђуј е човек са већим ауторитетом, али ипак и таквим људима — да извините за ружан израз, — баш таквим стручњацима могу учитељи врло лако да подвале. Јер, баш кад се одређује учитељу надзорник проФесор средње школе, учитељ прво пита: шта је надзорник ? Је ли математичар, језичар, историчар, и т.д. ? И онда спрема децу највише из онога предмета, из кога је предмета надзорник стручан. Тиме, мислим, овај смер Министров не може се постићи, и онда боље је што тражи резолуција проФесора средњих школа и резолуција проФесора Универзитета: да буде некога сталнога надзора. Сталнога надзора у томе, што ће људи на. тим местима моћи одржавати једнообразност у настави, администрацији, и т.д. и, друго, баш и те везе између појединих школа. Кад су ти надзорници на једном месту по неколико година, они су више у могућности да то учине. Разуме се, баш ови људи, што се одређују данас стручни су и врло је нотребно да дођу по који нут на час. Ја сам и пре на конФеренцији казао: ма и најобичнији човек да ми дође на чае, друкчије ћу радити. И навео сам пример, да је један сељак долазио мени на час, кад сам био проФесор у Учитељској Школи у Јагодини. Ја сам гледао одмах да уредил школу и друкчије сам предавао него обично. Дакле, добро је да буде надзора; али ови људи, који имају да га врше, они га врше са невоље. Зашто? Зато, што им је дат један сноредан посао, а они су оптерећени нарочитим својим поелом; они су одређени да раде на науци и треба их поштедети од те споредне дужности. А кад узмете једнога наставника Универзитета и одредите му по неколико часова да изгуби на надзору, онда је то крњење његовога посла, јер тај наставник Универзитета може вшне користити Упиверзитету, него овим часовима по гимназијама. Ја мислим да се слажемо у томе, да је надзор потребан; али надзор овакав, какав заводи г. Министар, није практичан. Јеремија Живановић, проФ. II. београд. гимназије. — И ја ћу почеги оданде одакле и други почињу. Главна је ствар овде, да се у