Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСХАВА

87

ннступа поздеда тела или смрт. Тако исто ако иадне жица од телеФОна или телеграФа иреко трамвајске жице па један крај додируЈе земљу, опет ће наступити позледа или смрт, ако ту жицу додирне човек или животиња. .3. Довођење струје спроводником у зешљи. Код овог система рећи ћемо само о оним стварима, у којима се он разликује од напред поменутог система. Као што и сам наслов гласи, код овог се система доводи струја кроз земљу. Дакле, код њега отпада сва она мрежа у ваздуху, која је била потребна, за претходни систем, т.ј. код овог система видимо само шине, ло којима се крећу кола, као што је то случај код трамваја, који вуку коњи, Инсталација овог система много јескупља од свих осталих система. По овом су систему иаправљени трамваји у Будим-Пешти а помешаио са претходиим системом у Берлину и Бечу. Шине код овог система нису једнаке, већ Је једна као код претходног система а друга је различна. Та друга шина је са прорезом од 33 м. м. а испод ње со налази канал, који се пружа дотле, докле се пружа и шина. Попречни пресек шине (са прорезом) и канал испод ње види се на сл. 2. 8 и иредстављају делове (половине) прорезане шине а њихово растојање преставља величину прореза; аћсс! нредставља попречни пресек канала, који јс озидан или често пута направљен у том облику од гвожђа и утиснут у земљу. У каналу налазе се (дуж целог канала) два гвоздена спроводника и чији попречни пресеци дају праве углове. Ови гвоздени спроводници морају бити положени на каквом телу, нпр. норцелану, које служи као изолатор за струју, а које на слици није иредстављено. На колима са моторима виси измођу задњих точкова извесна полуга т (сл. 2), п која улази у канал кроз шинин прорез. На доњем делу ове полуге налази се иопречни штан и, као изолатор ко.ји се на оба краја свршава по ћ једним делом (е и вЈ), од којих сваки служи Сд. 2. за додир са спроводницнма: ^ и Оба дела за додир: е и е^ добри су спроводници и сваки од њих везаи је са по једном жицом. Обе ове жице пролазе кроз шупљу полугу т и .то изоловано једна од друге. Једна се од тих жица везу.је с једним а друга с другим полом колског мотора. Жз једне од ових жица етруја иде прво кроз познате отпоре, па онда у мотор, одакле иде у другу жицу, прелази у један од гвоздених спроводника: или тЈ ј , а одатле у централу. Дакле, један од гвоздених спроводника (\*г или и^) служи за довођење струје из централе а други служи за