Prosvetni glasnik

54

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

па и сви елементи и моменти човековог историјског живота, мора да имају исте законе, исте Фазе, исти пут. По томе и ум људски креће се, развија но оним исгим законима по којима и све друго људско и природно. А пошто човек за свог иеторијског Љивота не може опажати све промене у нрироди, јер се природа у главном била стишала кад ју је човек почео посматрати и о н>ој мислити; пошто су промене појимања и мишљења човекових о природи и себи морале ићи по извеснич законима; пошто су закони процеса ума човекова исти као и закони процеса природе; и пошто све оно што се доцније јавља мора пролазити Фазе свега ранијег — то у историји ума људског мора се тражити и историја целе природе, т. ј. историја ума иста је као и историја природе. По томе је историја једини критеријум разумевање свега остал.ога. То је једна консеквенца оног истог великог принципа по коме звезде мирују а гдедалац се окреће, по коме ствари се управљају према нашим појмовима а не наши појмови према стварима. 155. Историја човека само је сукцесија разних Форама снаге и силе, историја Форама у којима се у разним временима појављивада сила и узимада на се одеКу права. 156. Историја је материја из које се праве иде.је. Као што је кака велика идеја или теорија резудтат мидиона сензација, посматрања и мисди, тако је историја човечанства резудтат свих људских мисли и* идеја. Идеја је историјска мисао, мисао која се провдачи кроз многа времена, бивајући све снажнија и дубља: мисао је идеја једног човека, једног времена 157. Све науке стоје према исгорији ка"о што сгоје органи и функције њихове према општем резудтату цедокупне радње њихове — према животу. И као што се живот човека не може разумети без разумевања његове цедокупне организације, тако се и историја човечанства не може разумети без физичког живота људског. Историја све више оснива на чисто физичким законима људске и опште природе. И по томе у историји има закона који су у напред за сва времена одредиди живот људски, има неке судбе која је и сувише узвишена. 158. Као што је историја човечанства само еманација из Физичке организације људи и као што у овој увек превдађује животињско и