Prosvetni glasnik

ШКОЛСКО КРЕТАЊЕ

167

Али је похвално за Бугарску што су за сцромање наставннка за протнмназнје, које су заведене законом од 1909 год. установљено 2 виша педагошка течаја у које се нрнмају само абнтурнјентн гнмназија и учнтељских школа те да се за 2 године слреме за наставнике у прогнмназијама. Један је течај за нсториско -Фнлолошке а други за Фнзичко -математичке лредмете. Педагогика и један модеран језик (француски или немачки) обавезни су за оба течаја. Снецпјални иредмети су: а) у историско -Филолошком течају: бугарски историја, земљопис. познавање друшт. закона н религпја; б) у физичко-математпчком: математика, природна исторнја, хемнја, Физнка, хигијена, и гимнастика. Учење се завршује испнтом који даје право кандидату да може бити наставник у прогимназији. Поред теоријског образовања слушаоцн се вежбају и у школскоме раду хосиитовањем и држањем предавања у прогимназијама. * Број наставника основних и средњих школа у Бугарској. У годнни 1910 у Бугарској је било 8.788 наставника у основнпм а 2051 у средњнм школама. У средње школе улазе и љихове ирогимназије којима су замењене негдашње грађанске школе. Буџет Министарства Просвете износн 21.276.920 лева. * Први конгрес за експерименталну Педагогију у Русији. — Од 7—13 јануара ове године одржан је у Петротраду овај конгрес чијн рад ноказује великн напредак у егзактном педагошком пстраживању. Русија има врло видне преставннке ове врсте педагошког нзучавања, која је у последње време заступљена п на руским универзитетима међ којима се нарочито истиче Москва. с проФесором Челепановом и Харков са нроФесором ЛихтФелдом. Руска влада помогла је овај конгрес с 1000 рубаља. Еонгрес је приредило друппво за екснерименталну Психологију у Москви н друштво за екснернменталну Педагогију у Петрограду. Учасника било је 850 међ којима је око 300 практичних школских људи који су делегирани на конгрес. Од Бугара били су Бошков, проФ. Најков и др. Цонев. Из Немачке је био позван проФ. Сомер нз Гисена којн је за време конгреса држао иредавање о односима између Психијатрнје и Педатогије. Институт за екснериментадну Педагогију п Психологију послао је свог нарочитог нзасланика. конгресу је председавао проФ. Игњатијев из Москве. Еонгрес је трајао 6 дана и радило се с малим прекидима од 11— 7 часова но подне а од 8 —10 у вече држао је предавања проФ. Сомер. Теме о којима је предавано и о којима се дискутовало могу се по-делитн у шест група. Првога дана држана су три нредавања о „Карактерологији": проФ. Росолнмо (исихијатар) говорио је „0 нсихичком проФилу заостале деце" ; г-ђца Шуберт излагала је „Један покушај примене Бинеовнх система за истражнвање радњн ненормалне деце" ; др. Постовски говорио је „0 променама у методн Сант де Санктиса". При одређивању психичкот проФила Росолимо се нарочито наслањао на прпроду нажње, памћења и асоцијативне ироцесе. За утврђивање ових Факата стављају се лицу с којим се експерпментпше но 10 питања на која оно може одговорити без нарочитих знања. Према иравилним и погрешннм одговорима, који се на таблицама нотирају висински. везују се висннске тачке и добнја се курва исихолошког проФила. Госпођица Шуберт је но Бинеовој методи исиитивала 227 руске децс од 3 —19 година и нашла као резултат да 27°/ 0 те деце не даје оне позитивне ре-