Prosvetni glasnik

516

ЦРОСВЕТНИ ГЛАСННК

строго води рачуна о томе, да се у тим школама дословце врши закон о средњим школама. Сведочанства тих школа вџеде, кад се иотврде нсаитом у државној средњој школи, где исаитачи не могу бити наставници дотичне приватне средње школе. 28. марта 1911. г. у Веограду, М. Живковик проФесор у пенсији.

МЕТОДА КЊИЖЕВНЕ ИОТОРИЈЕ Гистав Лансон

(свршетак) Наш главан посао састоји се у познаваау књижевних текстова, у. њиховом упоређивању да бисмо могли раздиковати индивидуадно од кодективног, и оригинално од традиционаллог, да бисмо их груписали по жанровима, шкодама и иокретима, да бисмо најзад одреди.ги однос тих група према духовном, мораллом и друштвеном животу наше отаџбине, као и ирема књижевпом развићу и дивилизацији европској. Да би смо могли извршити тај наш задатак, имамо на расположењу извесан број поступака и метода. Спонтани утисак, и мислена анализа јесу оправдани и нужни поступци, али недовољни. Да бисмо управљали и контролисали рад духа у његовим реакцијама против текста, да бисмо смањили самовољу оцена и судова, потребна су нам још и друга средства. Гдавна се средства добијају из употребе помојгних наука, из позпавања рукописа, библиографије, хронологије, биограФије, критике текстова и употребе свију осталих наука, сваке пор еду и према приликама, као помоћних наука, граматике, историје, ФилозоФије, историје наука, историје обичаја. Метода се састоји: у свакој нарочитој студији комбиновати, нрема потреби предмета, утисак и анализу са тачним поступцима, са истраживањем и контролом, ирибегнути баш кад треба посредовању различних помоћних наука да би оне биле у стању допринети. према њиховој важности, изради тачнога иознавања. Познавати неки текст, значи прво знати да он постоји. Традиција, поправљена и допуњена бибдиограФијом, назначује нам дела која су материјал нашег изучавања. Познавати један текст, значи, потом, поставити себи, односно њега, извесан број питања; то значи провести наше утиске и наше ндеје кроз серију различних операција које их нретварају и прецизирају .