Prosvetni glasnik

528

ЦРОСВЕТНИ Г.1А0НИК

француске до само једне и исте науке за све народе, још мање има партијске, монархиске, реиуб.аиканске, католичке или социјалистичке науке. Сви људи једне земље, који узимају учешћа у ствараљу научног духа, учвршћују тиме духовно јединство њихове отаџбине. Јер се примањем једне и исте науке ствара заједница међу људима свију партија и свију веровања. Примајући резултате до којих долазимо покоравајући се лојално тој науци, ми на тај начин образујемо чврсто зеиљиште стечених истина где се сви људи, дошавши са свију тачака хоризонта сусрећу. Кад примимо суверену арбитражу иравила методских, ми тиме одузимамо жучност препиркама, и пружа нам се средство да се оне окончају. Не одричући се ни једног личног идеала, ми се разумемо, ми се слажемо, ми каоперишемо: то води ка уважавању и симпатији наизменичној. Еритика догматичка, Фантастичка или страсна раздељује: историја књижевностн сједињује као и наука чијим се духом она запаја. Она постаје на тај начин средство зближавања међу суграђанима које све остало раздваја и ставља у супротност, и зато смем рећи, да ми не радимо само за истину и за човечанство: ми радимо за отаџбину. С Француског Т. Милушић.

НАОТАБНА ОРЕДОТБА ЗА ЈЕОТАОТБЕНИЦУ

Ниједна настава није тако тесно везана за посматрање као природњачка. Представе о природним телима и природним појавама јесу верне и тачне само онда, кад постају у духу ученика на основу посматрања. С тога јестаственица, као наука о природним телима, мора у настави полазити од посматрања, другим речима: јестаственичка настава мора бити очигледна. За уснешно извођење очигледне наставе из јестаственице, нарочито у нижим разредима, потребно је имати на расположењу многобројна средства, од којих на првом месту долазе природни објекти, па онда модели, слике итд. Без њих не може бити праве јестаственичке наставе, те је и иитање о њима за ову наставу врло важно питање. Очигледни материјал за зоолошку наставу састоји се поглавито из испуњених или како било друкчије препарованих животиња. Ови мртви објекти могу корисно послужити за проучавање спољашње грађе, што је у главном било довољно за јестаственичку наставу, док је јестаственица била строго дескриптивна наука. Али од како у савременој јестаственици осваја тежња, да се носматра живот, а не само облици, од тада се све више цени посматрање живих животиња. „Мртва живо-