Prosvetni glasnik

НАСТАВА II КУЛТУРА

529

тиња", каже један псдагог, ,никад нема онолику вредност за посматрање као жива; јер жииотињу не чини само облик, већ још више налин, како се она креће и живи." Али иосматрааа живих животиња у школи већином не може бити. Док ситније животиње (инсекте, пужеве итд.) могу сами учсници живе лако набавити и у школу донети, дотле посматрање већих животиња може бити само ван учионице, најчешће приликом екскурзије, у менажерији итд. Згодном приликом може се и по нека већа животиња (јеж, смук, слепић, гуштер, корњача, риба итд.) донети жива у учионицу нижих разреда Тада се тек види, како ученици са запетом пажњом посматрају живо биће и прате сваки његов покрет. Тако исто посматрају ученици много пажљивије живе микроскопске животињице, него конзервисан материјал од истих. Сваки наставник јестаственице зна са коликим интересовањем посматрају ученици микроскопом живу амебу, бичасту еуглену, папучасту инФузорију и друге живе микроскопске животињице у капи воде. Ради наставне потребе могу се понеке ситније животиње чувати и у самој школској згради у микроакваријама, акваријама и тераријама. Нарочито јс лако направити и одржавати микроакварије, јер за ово треба мало труда, а готово никаквог трошка 1 . Акварије и терарије користе настави прво тиме, што дају прилике ученицима да у школи посматрају живе животиње и да ирате њихов живот и развитак. Да би пак учсници могли ово чинити у свако доба, треба акварије и терарије ставити на приступачна места. 2 Акварије и терарије корисне су још и због тога, што дају нотребан материјал за наставни час. Очигледни материјал за ботаничку наставу сачињавају поједини биљни делови или целс биљке. Како овај материјал могу сами ученици лако набавити, то се и очигледност у ботаничкој настави лакгае може изводити него у зоолошкој. За проучавање извесних биљних појава потребно је посматрати живе биљке на њиховом природном месту нахођења. Ради овога би скоро сваки час ботанике морао бити скопчан са излетом. Излишно је доказивати, да се овако чести излети не би могли изводити. Али се биљна станишта могу у малом створити и у самом школском дворишту: то су школске градине. И док се због рђавог

1 За овај диљ могу иослужити обични поширп стакленн судови, чије дно треба покрити танким слојем песка, земље, муља и биљие трудежи, па преко тога налити воде из какве баре, у којој има доста окрека и микроскопских животињпца (амеба, инфузорија, ротиоера, нижих крустацеа итд.). Потребно је из тог суда одстранити веће животнње (водене бубе, водене стенице. хидре итд.), јер оне узнемирују и нападају микроскопске животињице. Треба долевати воду у колико она из суда испари; треба пазити, да увек има зелених окрека, јер они јаким испуштањем кисеоника одржавају ваздух у води чист, и штите осетљиве организме од јаке светлостн. 2 Најбоље у прозорима ходника; само не у учионици. да не би одвраћалн пажњу ученика за време часа.