Prosvetni glasnik

530

времена по некад за дуже време не може извршити екскурзија, шкодске градине стоје на расподожењу у свако доба и при сваком времеиу. Многоструку корист шкодских градина признали су сви педагози. Оие не сдуже само настави из јестаственице, него и из других предмета (математике, Физике итд.). У .јестаственичкој настави оне пре свега дају прилику за посматрање разноврсних физиоаошких и биолошких појава на биљкама, као: клијање, растење, цветање, образовање плода. сушење и угинући биљке; даље оплођавање инсектима и ветром, расејавање семенки и плодова, паразитизам итд. 1 У шкодској се градини изводе физиолошки опити, који се не могу у учиониии изводити, као: калемљење, утицај сувог и вдажног земљишта, утицај хладовитог и сунчаног места итд. У шкодској градини ученици упознају односе између појединих биљака као и између биљака и животиња, даље биљне штеточине итд. Школске градине дају ученицима прилику да што чешће посматрају и упознају разне биљке, које би им иначе остале непознате-. У школској градини треба да буду и важније културне биљке, које ученици треба да упознају, као: главне врсте жита, поврћа, трговинске и индустриске биљке итд. Школске су градине корисне још и због тога, што дају посматрачки материјал за наставу, нарочито биљке ређе у тој околини. За очигледно представљање и лако схватање физиолошких појава потребно је изводити експерименте, који играју исто тако знатну улогу у јестаственичкој, као и у Физичко-хемиској настави. Нарочито су експерименти потребни у ботаничкој настави, јер се само помоћу њих дају упознати радње биљних органа. „Животне појаве код биљака", шше један природњак, „битно се разликују од животних појава код животиња. Док се ове иојаве код животиња, највећим делом, чулним органима неносредно опажају, дотле се код биљака у опште не могу директно ни посматрати. Да пас комад меса поједе, можемо очима видети. На против, хранење биљака не може се директно посматрати; о овој се биљној радњи може закључити само из низа споредних појава". На нижем ступњу јестаственичке наставе изводе се простпји оппти, као: развијање пупољака у тоилој соби, клијање семенке, опрашивање вештачким путем, простији опити за транспирацију итд. За ово је потребно неколико врло простих справа, као: саксије, шољице за семе, стаклени судови, стаклене цеви итд. За компликованпје опите, који се изводе на вишем ступњу јестаственичке наставе, нотребни су нарочити анарати.

1 Ради послатрања извесних појава дорају се иарочпте би.Ђке гајитн. напр: Рћавео1и§ тиШШгиз (повијаље на лево), хмељ (повијање на десмо), вињага (пузање стабда помоћу рашљика) ит.д. 2 Ради овога је потребно на малој дрвеној табли забележити име сваке бпљке.