Prosvetni glasnik

534

ПРОСВЕТНИ гллсник

.Прво ствари, па њихово описивање у речи и слици!" А један немачки подагог каже: „Свака сдика иретпоставља иознавање ствари". Према томе сдика има стварне вредности само за онога, који је насликани предмет у природи видео. Да нам слика не може дати праву представу о предмету, који нисмо видели, зна сваки из свог искуства. Кодико смо се пута изненадиди видећи какав предмет, који смо само по слици познавадииса свим друкчије представљали. Јасноје из овога, дабинеприродно било ујестастценичкој настави полазити од слике. „Ко иокушава одслике да дође до ствари, иочиње зидати кућу од крова", вели један педагог. Али ипак ово не значи, да је употреба слика искључена из јестаственичке наставе. Слике налазе своју примену при понављању, када се предмет уклања. Понекад је и при посматрању неопходна употреба слика поред предмета. То бива у овим случајевима: кад је природни предмет врло мали, те је потребно да се види слика, на којој је он увеличан; кад се природни предмет не може у целини посматрати (на пр. печуркина мицелија у земљи и строма над земљом); кад се од природног предмета не могу да покажу сви ступњеви развића (на пр. разни облицн метаморФО .зе какве животиње). Најзад слика остаје једино и безусловно потребно средство при проучавању оних објеката, од којих се ни природни егземплар, ни модел не може показати ученицима. Овај се случај најчешће јавља при нроучавању страних животиња и биљака. Ово је само кратак преглед наставних средстава за јестаственицу с обзиром на њихов значај и улогу у настави. 0 сваком од њих могло би се опширније проговорити. Влад. Војиновнћ

0 НАСТАВИ ФРАНЦУОКОГА ЈЕЗИКА У НЕМАЧКИМ И АУСТРИЈСКИМ СРЕДЊИМ ШКОЛАМА 1

А. — 0 методи наставе. До пре десетак година водиле су се у Немачкој и Аустрији дуге и жучне препирке о методама предавања живих језика, и поједине књижаре публиковале су читаве библиотеке књига о тим питањима.

1 Франдуски се учи обавезно у свима средњим школама немачким и аустријским гимназијама. Он се предаје у четири посдедња разреда баварских гимназија, у шест посдедњих разреда баварских и аустријских реалних гимназија, у седам последњих разреда пруских гимназија и реалних гимназија; док се учи кроз све разреде у реалкама немачким (девет година) и аустријским (седам година) и реФорм-

/