Prosvetni glasnik

НАСТАВА И КУЛТУРА

533

моделима представити. Зпатну услугу чине модели и при проучавању природних предмета, који су тако ситни, да се голим оком не могу добро расиознати. Тада се узимају модели, који у увећаном облику представљају ситне предмете. Прво се посматра модел, да би се после лакше посматрао природни предмет. На пр. пре него што ће ученици посматрати какав ситан цвет, покаже им се најпре његов модел. Тек после тога ће ученицн, помоћу лупе, много лакше моћи наћи ситне делове у цвету. Да је употреба многих наставних средства као нрепарата, модела итд. скопчана са великим тешкоћама, познато је сваком наставнику јестаствепице. Ево шта о том вели један немачки педагог: „Говорећи о каквој животињи са компликованим преображавањем, на пр. о жаби, треба ученицима показати препарат ове животиње у течности. У суду се налазе од прилике десет преображајних ступњева, почињући од тако малих објеката, да се само на малом растојању могу јасно видети. Покуша ли наставник, да препарат даде ученицима у руке, да га редом посматрају — ношто он претходно цео разред упозори, на шта нарочито треба да пазе — увидеће одмах, да је овај поступак штетан. Прво је неједнако време, које појединим ученицима стоји на расподожењу за посматрање. Обично се ученици у предњим скамијама задрже у посматрању дуже, те ученицима иза њих остаје мало времена. Даље, и у пајдисциплинованијем разреду овај поступак не може да буде без ларме. Ово је опасво и за сам препарат. Стаклени судови су већином велики и ненодесни, те се ученнку могу лако исклизнути и разбити. Најзад, то „е тешко и за самог наставника. Предаје ли он и даље, ношто је препарат дао на разгледање, онда ученици, којима је препарат у рукама, пропуштају један део предавања. Ако пак наставпик престане да предаје, губи тако много времена, да се ово ни на који начин не може надокнадити. У највише случајева мораће се дакле наставник одлучити, да сам узме у руке стаклени суд и да његов садржај, идући од клупе до клупе, ученицима увек поново објашњава. То је бар најсигурније средство, да се са свима ученицима приближно подједнако ради. Наравно, да се и на овај начин много времена губи; чак ни тада нисмо са свим сигурни, да ученици све по.јединости могу лепо видети". — Сличне незгоде јављају се и ири показивању других препарата. Нарочито се много времена губи расклапајући и склапајући анатомске моделе пред сваком групом ученика. У низу наставних средстава за јестаственицу на последњем месту сто.ји слика. На супрот малој вредности овога средства, ипак се оно у настави најрадије и најчешће употребљава. Ово свакако долази отуда. што је овим средством најлакше руковати у наЈтави. Ко очигледност јестаственичке наставе своди на пока^ивање слика, не може никад постићи повољан успех. Данас важи опште примљен педагошки захтев: