Prosvetni glasnik

НАСТАВА И КУЛТУРА

821

* Ма какво мишљење имали о овоме схватаау, које ирихватају готово сви наши сурадници, читање са усана је још аналитичко, пошто читалац тражи да споји глас или слог са сваком сликом азбуке на лицу исписане коју види (посматра). Али ипак то није више чисто аналитичко читање, које смо напред деФиниеали, то је аналитичко читање с допуном у мислима. 3. Синтетиччо читање Са или без допуњавања у мислима, аналитичко читање састоји се у одвајању гласа од гласа, или барем слога од слога. Овака Форма читања је спора и непотпуна. Међутим, други један начин читања рапиднији и бољи, јесте читање синтетичко. Оптичка веза, овде, није више слика гласа или слога, него шира слика обилнија, обухватајући реч па чак и читав део реченице, која се састоји у синтези најуочљивијих покрета говорних органа, у изговору те речи или тог дела реченице. Отуда, брзина синтетичког читања. За извесне од наших сарадника оно је крајњи природни циљ и круна аналтичког читања. Али за једнога од најчувенијих ироФесора модерне педагогије глуво-немих, синтетичко читање је једино, које може наше ученике да доведе у везу с њиховим ближњима. Мали глуво-нем почиње синтетичким читањем, пошто га пре него што га науче да говори, уче већ да распознаје по покрету усана речи и мале ситне заповести. Затим долази настава артикулациЈе, која сасвим природно поставља базе оптичких слика које ће ученик развити из самога себе вежбањима, која га од пре две године а нарочито у првим годинама школе, воде читању речи и реченица. Али, далеко од тога да буде аналитичко „читање уемено са усана састоји се у примању сложених оптичких упечатака, који дејствују на око услед, сукцесије покрета говорних органа". 4. Читање са усана с додат^ом Један од наших сарадника, уверен у немоћ читања са усана, и да она не пружа средство да ехватимо туђу мисао, кад је сама себи остављена, додаје још једну серију положаја руке или прстију, који имају за циљ, да покажу невидљиви део речи. Он ово назива „маноралним системом" или читање са усана са додатком. II. На који начин ваља предавати читање са усаиа глуво-нежима а) У иочетку наставе. б) У иоследњим годинама учења.