Prosvetni glasnik

1202

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

Одмах је била наименована прва група десетидом и изражена својим граФичким знаком помоћу нуде, следеће десетице биле су означене у реду само одговарајућим редним бројем нре него што су добиле нарочита имена: 20, 30, 40 итд. 20 би било десетица № 2, 30 десетица 3, 40 десетица Л» 4. .. . 100 би било десетила № 10. Број 25 је читан: пет једница десетице № 2. Да би било јасније ово редно груписање написао сам у вертикалној линији девет пута циФру 2, затим поред ње цифре 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9. На крају овога реда исцрнли смо наших девет првих циФара, то би, дакле, била једна нова група, члан следећег реда и ми смо га означили редним бројем 3. И тако даље док не дођемо до групе десетог, ако десетицу напишемо поред нуле добили смо стотину, т. ј. групу новога типа и први члан новога реда направљеног од десетица, расноређених — по 10, као што су груписане, уређиване и обележаване јединице. Отуда идеја о стотини. Број 125 на пр. био је читан: пет јединица друге десетице стотине Бр. 1. Број 250 био је читан: нема јединица у петој десетици друге стотине. На исти начин се прелазило од стотина хиљадама. Увек је нова јединица вишег реда сматрана као деФинитиван збир свих редова већ нађених и уједиаених међу собом у нову групу. Тако учећи да броји, дете би, дакле, било приморано да непрестано мисли, како се ове елементарне јединице, ове групе јединица, ови редови група јединица распоређују на своја потребна места, одређена нумером реда у суштини овога сасвим новога типа. По овоме начину бројања види се, да бројеви од друге до и... те циФре никада нису замишљани друкчије до помоћу девет првих циФара и нуле, који служе наизменце или једновремено као прости или редни бројеви. Групе сваког новог типа (десетице, стотине, хиљаде) наименоване су тек кад су теоријски постале и пронађене. Нелинеаран и неодређен ред целих бројева није више непрестано гласно понављан, као што су била имена првих бројева. Бројеви су конструисани, не научени, без прибегавања простом бројању емпиричком и сасвим кардиналном, што је једина настава, којом се обично обучавају деца. Битна разлика јесте у методи распоређивања и редне конструкције. Мало доцније, (од прилике после шестонедељног интервала и после поновљеног горе описаног вежбања, које је увек праћено једном нотацијом написаном на табли или хартији), учињен је нов корак још простијим средством, али по истом принципу, за добијање идеје о деловима. Учинио сам да деца запазе, да редови почев од треће поделе напредују правилно на исти начин као од 1 до 10, и од 10 до 100; учинио сам да се сете и понове као врсту ритма: 1, 10, 100; 1, 10, 100 и т. д. Тројне групе тако добијене биле су и даље образоване и назване сразмерно свом постајању: хиљаде, затим милиони, па милијарде. Њихове ознаке су читане: јединице хиљада, десетице хиљада,