Prosvetni glasnik

НАСТАВА И КУЛТУРА

1203

стотине хиљада; јединиде милиона, и т. д. Дакле, ушле би само две ствари лаке за понављање: 1° три нове речи; 2° подела бројева у терне који обухватају 1, 10, и први степен од 10, т. ј. нову основу поделе нових серија, делова, где поново заиочиње ритам почетни и типичан, који се управља по постајању првог бројног система јединида, десетица и стотина. За три четврти сата рада могу да учиним, да деца, без ичије помоћи, прочитају бројеве од дванаест циФара, затим да нонове на памет показано постајање група, редова и делова, смењујући при том сваку цифру тачком по овој шеми С. Д. Ј. С. Д. Ј. С. Д. Ј. С. Д. Ј.

Никада нисам приметио ни најмању тешкоћу при читању бројева, чак и врло дугих. У главном, теоријски основ овог начина представљања бројева, који је дао врло брзо трајне резултате, а није изазвао ни сметње ни тешкоће код посматране деце, јесте овај: Употреба простог дељења грунисаних бројева у групе, затим у серије, у серије група, па у сложене групе, бројањем елемената у самој суштини сваког реда; непрекидна поступност у редовима добија се обележавајући новим именом (т. ј. квалитативно а не квантитативно) једним простим редним бројем увек кад је потребно сваку јединицу вишег реда, посматрану у исто време као један број (основно представљање целе јединице) као једну групу т. ј. као један део реда, и као границу реда непосредно нижег. Тако би, дакле, бнле узаетопне Фазе усменог процеса, који се развија код деце: 1° Представљање просте поступности једноциФрених бројева, који су постали сабирањем јединица. Ово представљање је добивено привремено усменим понављањем бројних имена, затим бројањем јединица додатих на прсте. 2° Представљање постуиности састављене из збирова узастопних бројева, чији испрекидани делови састављају један ред и образују по своме саставу различиту групу. Ово представљање је добивено узимајући при томе за пресудну тачку или границу сваког реда низ од девет првих циФара дотле, док не буде потребан још један знак више, да би се нотирао број до кога се дошло. 3° Распоређено одређивање редова елемената и редова група, које су постале од елемената, служећи се при том са девет првих бројева представљених у редном облику, под именом нумера. Ово одређивање је добивено обележавањем. 4° Поступност, у кратко изложена новим бројевима помоћу конструкције, која приморава мисао, да обухвати скуп бројева већ добицросветнп гдасниб , II књ.. 12 св„ 1912. 79