Prosvetni glasnik

НАСТДВА И КУЛХУРА

875

сдог књиге, као што то раде сви слепи нри читању. Цела Фигура ове слепе девојчице дише непосредном истином њиховог живота, и чини јак утисак на гледаоца, који случајно дође у овај кутић слепих. На песочној улици, у овом нарочитом и своје врсте јединственом крају слепих у Русији, налазе се следеће устапове: 1). Александро-Маријинска школа за слепе, са 120 слепих мушкараца и девојчица. 2). ^адионица за одрасле слепе, по имену Грота, којој је циљ да даје занатску спрему оним одраслим, слепим, који су дошли добровољно, и који нису могли бити примљени ни у којидруги школски завод, — са 60 људи. 3). Николајевско-Александровски Дом за чување слепих, иансионат, занатска радионица и штампарија по Браилу, са 44 човека. 4). Завод за слепо женскиње (жене, дево.јке и децу), по имену Кођура, са 120 особа. Ето колико слепих особа живи у овом крају Нетрограда! Петроградска Александро-Маријинска школа за слепе, осим тога што се у њој издржавају и уче 120 мушкараца и девојчица, она служи у исто време и као расадник учитеља и васпитача. У њу долазе из провинција лица која желе унознати се са начинима васпитања и образовања слепе деце. У Русији, но казивању директора ове школе, рачуна се да има на 250.000 слепих. Од њих само око 1000 уче се у школама. Остала несрећна слепа деца, у буквалном и преносном смислу, бораве у крајњој тами. Жалосна је судбина слепорођенога! — Чујмо само шта говоре сами слепи о себи и о свом великом недостатку: У заводу слепих, у дворишту, седе на клупама неколико одраслих слепих људи, играју се на сунцу, користећи се погодном сунчаном топлотом,' с јесени. Ја сам им пришао и упитао једнога од њих, који је слеп од рођења, види ли он сунце? Примећује ли он да је сунце округло ? — Не! — Био је одговор. — Само осећам по лицу да отуда нешто пече и греје. — Разликујете ли ви дан од ноћи? — Не! — Примећујете ли ви кад вас уведу у тамну собу? — Не! А сад да чујемо мишљење педагога о психици слепе деце. По речима директора Александро-Маријинскога завода, г. П. Недлера, који је носматрао много слепе деце, душевне оеобине слепога детета одликују се овим особеностима: