Prosvetni glasnik, Aug 01, 1920, page 38
82
ПРОСВЕТНИ ГЛАСПИК
грађа распореди једнако за све. Главно је при том да се „остане при теми", т. ј. да се питање реши као што нашавник мисли и хоће. У Новој Школи, задаци се раде тако да је сваки задатак једна дечја психичка креација. Искључиво се пише о ономе што је ученик доиста доживео. „Тема" је резултат самога задатка, а не унапред постављена апстракција. А задаци се раде једино ради ученика и његова оспособљавања да писмено даје одређене, заокругљене изразе свога опажања, осећања, својих мисли. Овде су задаци радост, а не страх и трепет. Поправљају се заједно с групом ученика, да би на погрешкама и добрим странама једнога задатка доиста сви учасници групе што научили. б) Физичко васпишање има у Новој Школи сасвим други значај но у данашњој. У данашњој нашој школи не постоји физичко васпитање. У осталом свету, и поред два, рецимо и три недељна часа гимнастике, оно је недовољно да одржи равнотежу интелектуализму, преоптеривању и свему здравственом злу данашњег школског система. Данашња школа оставља бригу о здрављу и телесном развитку кући— у другом.свету „киријешкој касарни", у нас нездравој, тесној, често и влажној — и родитељима, заузетим позивом и зарађивањем, или политиком, добротворним друштвима, и т. д. Нова Школа повратила је телу, његовом развитку, здрављу и лепоти, онај значај који су му придавали стари Јелини. Физичко-естетичко васпитање душа је нове школе. Простим, природним начином живота, свакодневним купањем или наизменичним трљањем врућом па хладном водом, гимнастиком иза тога, лаким, хигијенским оделом и обућом, сунчањем, правилним смењивањем рада, одмора и сна, рационалном исхраном, иде се на то да васпитаници доиста постану снажни, очврсли, и да се отресу свих трагова мекуштва, болешљивости и нервозе данашње школске омладине. У Новој Школи, распоред је обично овакав: устаје се у шест сати лети, у седам зими (млађи за пола часа касније); тоалета, гимнастика, трчање траје три четврти часа; затим долази доручак и уређење соба: сваки ученик спрема своју постељу и сто, а собу спремају заједнички. Онда почиње школски рад, 3—4 часа, с паузом од пола часа. Инспекција и ручак у 12 и Иза ручка 1 час слободан, па два часа (од 2—4) рад у башти и занатској или уметничкој радионици. Од 4—6 играње, спорт, музика или рад, према способностима и наклоности. У 6 часова инспекција, па вечера; после ње лектира и учење 1 'Д,—2 часа. Млађи лежу у 9, старији добију још воћа, млека или хлеба, па лежу у 9 1 /.,. Суботом по подне, гдегде и средом, слободно занимање, излети, екскурзије. Таквим животом и радом као главним васпитним средством — радом и животом једнаким за све васпитанике, и сиромашније и богатије (јер у свакој од ових школа има и по који питомац који мање плаћа, или бесплатан) — таким начином живота приближује се Нова Школа животу