Prosvetni glasnik
82
ПРОСВЕТНИ ГЛАСПИК
грађа распореди једнако за све. Главно је при том да се „остане при теми", т. ј. да се питање реши као што нашавник мисли и хоће. У Новој Школи, задаци се раде тако да је сваки задатак једна дечја психичка креација. Искључиво се пише о ономе што је ученик доиста доживео. „Тема" је резултат самога задатка, а не унапред постављена апстракција. А задаци се раде једино ради ученика и његова оспособљавања да писмено даје одређене, заокругљене изразе свога опажања, осећања, својих мисли. Овде су задаци радост, а не страх и трепет. Поправљају се заједно с групом ученика, да би на погрешкама и добрим странама једнога задатка доиста сви учасници групе што научили. б) Физичко васпишање има у Новој Школи сасвим други значај но у данашњој. У данашњој нашој школи не постоји физичко васпитање. У осталом свету, и поред два, рецимо и три недељна часа гимнастике, оно је недовољно да одржи равнотежу интелектуализму, преоптеривању и свему здравственом злу данашњег школског система. Данашња школа оставља бригу о здрављу и телесном развитку кући— у другом.свету „киријешкој касарни", у нас нездравој, тесној, често и влажној — и родитељима, заузетим позивом и зарађивањем, или политиком, добротворним друштвима, и т. д. Нова Школа повратила је телу, његовом развитку, здрављу и лепоти, онај значај који су му придавали стари Јелини. Физичко-естетичко васпитање душа је нове школе. Простим, природним начином живота, свакодневним купањем или наизменичним трљањем врућом па хладном водом, гимнастиком иза тога, лаким, хигијенским оделом и обућом, сунчањем, правилним смењивањем рада, одмора и сна, рационалном исхраном, иде се на то да васпитаници доиста постану снажни, очврсли, и да се отресу свих трагова мекуштва, болешљивости и нервозе данашње школске омладине. У Новој Школи, распоред је обично овакав: устаје се у шест сати лети, у седам зими (млађи за пола часа касније); тоалета, гимнастика, трчање траје три четврти часа; затим долази доручак и уређење соба: сваки ученик спрема своју постељу и сто, а собу спремају заједнички. Онда почиње школски рад, 3—4 часа, с паузом од пола часа. Инспекција и ручак у 12 и Иза ручка 1 час слободан, па два часа (од 2—4) рад у башти и занатској или уметничкој радионици. Од 4—6 играње, спорт, музика или рад, према способностима и наклоности. У 6 часова инспекција, па вечера; после ње лектира и учење 1 'Д,—2 часа. Млађи лежу у 9, старији добију још воћа, млека или хлеба, па лежу у 9 1 /.,. Суботом по подне, гдегде и средом, слободно занимање, излети, екскурзије. Таквим животом и радом као главним васпитним средством — радом и животом једнаким за све васпитанике, и сиромашније и богатије (јер у свакој од ових школа има и по који питомац који мање плаћа, или бесплатан) — таким начином живота приближује се Нова Школа животу