Prosvetni glasnik, Sep 01, 1920, page 36

148

Просветни Гласник'

чунице писане тако да се могу употребити као ручне књиге самих ученика. Немамо ни једне која би била намењена самим наставницима и која би садржавала детаљне упуте за методичку наст.аву кроз све разреде. С погледом на разнолику спрему појединих наставника, нарочито почегника у школскоме раду, таква би књига, мислим, могла бити од велике користи по наставу'). Не мислим упуштати се овде у преглед свих тих уџбенпка; ограничићу се само на поједине особине које их карактеришу, а нарочито за I разред. Велика важиост иочешне рачунске наставе, којом се даје основ за сав доцнији рад, изискује или детаљно обележен програм с нарочитим упутима о усменом и писменом раду, или методички обрађен уџбеник какав је случај с Букваром. Међутим, прописани програм за I разред толико је кратак и без икаквих упута, да га сваки наставник друкчије схвата и обрађује, ионајвише недовољно, као што је о томе већ било помена. А поред тога, немање доброг уџбеника за тај разред чинило је да је рачунска настава у њему била уопште недовољна није давала потребни успех. Досад је за I разред, колико ми је познато, посебице штампан само један уџбеник. И ако је имао већ неколико издања, ипак је остао одвећ оскудан у градиву и непотпун. Сем тачака, црта, квадратића и цифара за поједине бројеве од 1 до 20, може се рећи да ту више ничега и нема нема ни најпотребнијега градива за појимање и демонстровање рачунских радња у том кругу бројева, како је програмом прописано. Ређање тачака и кружића (управо нула!) на начин који би се могао у неколико употребити као претходни улаз у сабирање, то је све. А одмах затим долазе „Задаци" у повећем броју за све чешири радње без потребног системског груписања. Код ове књижице од 8 листова долази се у недоумицу за кога је писана, да ли као помоћна књига за наставнике или као уџбеник за ученике. У првом би случају била врло оскудна, а у другом одвећ непрактична и лоше сређена. Поређати велику множину непробраних и негруписаних задатака (115) за све радње, а без икаква претходног упута и без градива за вежбање у њима, не може бити оправдано, па имала ова књижица ма који од поменутих циљева. Колико је мало пажње поклоњено поступности и избору задатака, биће довољно навести само прва три: 1. Један човек потроши 1 банку и 6 динара. Колико је то динара? 2. Жена потроши 1 динар и 4 гроша. Колико је то гроша? 3. Баба купи једно шуце и 5 кашика. Колико је то кашика? Боље је сређено градиво у другом уџбенику (Д. Глигорића), који обухвата уједно наставу за I и 11 разред. У њему је обраћена пажња (ма 4 ) За хрватске учитеље такву је књигу нзрадио Ап4оп Сотај: „Кабиш^уепа Оћика и гшој рибкој вкоП Ш ЕикотоЛ к Кабишеата га I с!о V гаггеЛа Мћ вко1а", 2а§гећ,