Prosvetni glasnik
148
Просветни Гласник'
чунице писане тако да се могу употребити као ручне књиге самих ученика. Немамо ни једне која би била намењена самим наставницима и која би садржавала детаљне упуте за методичку наст.аву кроз све разреде. С погледом на разнолику спрему појединих наставника, нарочито почегника у школскоме раду, таква би књига, мислим, могла бити од велике користи по наставу'). Не мислим упуштати се овде у преглед свих тих уџбенпка; ограничићу се само на поједине особине које их карактеришу, а нарочито за I разред. Велика важиост иочешне рачунске наставе, којом се даје основ за сав доцнији рад, изискује или детаљно обележен програм с нарочитим упутима о усменом и писменом раду, или методички обрађен уџбеник какав је случај с Букваром. Међутим, прописани програм за I разред толико је кратак и без икаквих упута, да га сваки наставник друкчије схвата и обрађује, ионајвише недовољно, као што је о томе већ било помена. А поред тога, немање доброг уџбеника за тај разред чинило је да је рачунска настава у њему била уопште недовољна није давала потребни успех. Досад је за I разред, колико ми је познато, посебице штампан само један уџбеник. И ако је имао већ неколико издања, ипак је остао одвећ оскудан у градиву и непотпун. Сем тачака, црта, квадратића и цифара за поједине бројеве од 1 до 20, може се рећи да ту више ничега и нема нема ни најпотребнијега градива за појимање и демонстровање рачунских радња у том кругу бројева, како је програмом прописано. Ређање тачака и кружића (управо нула!) на начин који би се могао у неколико употребити као претходни улаз у сабирање, то је све. А одмах затим долазе „Задаци" у повећем броју за све чешири радње без потребног системског груписања. Код ове књижице од 8 листова долази се у недоумицу за кога је писана, да ли као помоћна књига за наставнике или као уџбеник за ученике. У првом би случају била врло оскудна, а у другом одвећ непрактична и лоше сређена. Поређати велику множину непробраних и негруписаних задатака (115) за све радње, а без икаква претходног упута и без градива за вежбање у њима, не може бити оправдано, па имала ова књижица ма који од поменутих циљева. Колико је мало пажње поклоњено поступности и избору задатака, биће довољно навести само прва три: 1. Један човек потроши 1 банку и 6 динара. Колико је то динара? 2. Жена потроши 1 динар и 4 гроша. Колико је то гроша? 3. Баба купи једно шуце и 5 кашика. Колико је то кашика? Боље је сређено градиво у другом уџбенику (Д. Глигорића), који обухвата уједно наставу за I и 11 разред. У њему је обраћена пажња (ма 4 ) За хрватске учитеље такву је књигу нзрадио Ап4оп Сотај: „Кабиш^уепа Оћика и гшој рибкој вкоП Ш ЕикотоЛ к Кабишеата га I с!о V гаггеЛа Мћ вко1а", 2а§гећ,