Prosvetni glasnik

178

Просветни Гласник

* од тих потреба, већим својим делом, нису припремљене. Ја бих хтео овога пута да обратим пажњу нарочито на те нове животне потребе, условљене активним учествовањем грађана у друштвеним пословима. У данашње доба, сваки човек, хтео не хтео, дужан је да узима личног активног ученгћа у различитим гранама друштвеног живота. И зато, ради успешног учешћа у друштвеној делатности, треба много знати, много умети, као што се раније није умело и није знало. Ја не бих хтео сада да говорим о тим неопходним знањима која су у вези са техником, занатима, индустријом, који су опет потребни ради успешне примене човековог труда у различитим гранама индустрије, државне економије, државне администрације. Хтео бих да сконцентришем пажњу читаоца на чисто моралну страну питања: подиже ли савремено домаће и школско васпитање децу и младеж у моралном погледу, помаже ли оно да деца усвоје моралне основе друштвеног живота? Мени се чини да би се на то могао дати, на жалост, само негативан одговор. То је сувише опширна тема, и ја је могу на овом месту додирнути само површним и кратким цртама. Који су то главни морални основи друштвеног живота ? Без сумње, пре свега, неопходно је потребно чврсто убедити себе да добрим, корисним друштвеним чиниоцем може бити, у опште, само добар и честит човек. Поштење, опште човечанска морална особина, разуме се, потребна је у свакој људској заједници. Али савременом, компликованијем друштвеном животу, потребно је још и више развијено осећање праведности, потребно је развијање највећег самовладања и унутрашње дисциплине. Потребно је навићи да се поштује туђе мишљење, потребно је да се развије осећање моралне одговорности. Ја не говорим још о потреби потпуног .удубљивања, и о развијању грађанске снаге и здравог патриотизма. Мени изгледа врло потребним успоставити обавезу у школском и ваншколском васпитању да се ти морални принципи, могући, потпуно јасни и пуни смисла, усвоје од стране ђака. Правду и неправду осећа сваки човек довољно јасно. У случају сумње и колебања, здрава, пробуђена савест јавља се вишим судијом, и обично правилно решава питање. Ранијих година, када је друштвени живот био простији, здраво унутрашње осећање праведнасти било је довољним мерилом човекових поступака и узајамних односа. Али сада није тако. Сада је потребно помоћи детету да се не заплете у тако разноврсне противуречности између моралних осећања и праведности и поштовања законитости, и између схватања личне и друштвене правде. Како да се понаша младо биће у случају кад интересима друштвеним и државним морају бити потчињени интереси лични, кад се лични интереси грађана приносе на жртву интересима општим? Када се јавно врши неправда једноме у име интереса других ? Да узмемо прост пример, све случајеве савршено потребних експроприација од стране државе: