Prosvetni glasnik

52

Просветни гласник

је ако је намереик, ак.о се не зове. Ако се зове, оеда оде ко од укућана, обично домаћин, домаћину оне куће из које ће бити полаженик и каже му: „Хоћемо ли да се полазимо?" Прати ми једно дете за полажеоника". Овај пристаје и пошаље неког од укућана. Кад полаженик дође пред кућу, узме једно од оних дрвета донесених заједно са бадњаком која стоје прислоњена уза зид, а за њега су намерно остављена, па стане на врата и каже: „Добро јутро, Христос се роди". Домаћица одговара: „Ваистину се Христос роди" и при том га посипа оним житом из сита, и то тако посипа као да сеје пшеницу. У ситу још стоји она четвртина бадњаковог колача. Полаженик прилази одмах бадњаку и чарка га оним штапом или бадњачицом. Бадњаци се не потстичу док не дође полаженик, па макар се и пекло и кувало на ватри. Чарка бадњак и бадњачицу и говори: (казује даровнице): „Колико јаровница толико мушких глава и женских глава, оваца и новаца, крмака и трмака, коња и волова, рода и берићета. Да Бог наспори да има свашта и свачега". Затим удари оним штапом по пепелишту и каже: „Оволико душмана". Удара у пепео, јер у пепелу нема варница. Домаћин му прилази и љуби се са њим, а домаћица му каже: „Добро дошли". Подметне му на јастук од сламе, да седне и огрне га чергом или поњавом. То ради да би јој био дебео скоруп. Планинка изађе пред кућу и виче: „Свуд облачина а у мојој бачији кајмак ка' поњавчина". Кад тако седне, скине му се десни опанак и метне на греду. И то је ради берићета. Ако полазник не дође до ручка, домаћин уводи вола у кућу и он му је уместо полазника. Во се уводи као што смо раније поменули. Полаженик једе увек ту у кући где дође, јер код своје куће ништа није окуоио. Ако је полазник дошао касније па су укућани већ јели, онда се њему самом намести да доручкује. Кад полаженик дође; прво се послужи вода и шећер, мед и кафа, а затим ракија, прво хладна па врућа. Без вруће ракије нема Божића. Нарочито не заборавља окадити ватру. Узме једну чашу, прекрсти се и диже „за једине Славе Божије да Бог и Слава помогне на данашњи дан". Отпије мало, па се опет прекрсти и да оном до себе. Овај не узима чашу одмах него му се прво доспе тако да је чаша опет пуна. Сви се тако обређају из једне чаше, сваком се дооипа па макар онај испред њега само окусио. За то време домаћин узме другу чашу, прекрсти се и диже за Крста и Крсног имена; отпије мало, прекрсти се, и да оном до себе. Сви редом дижу и пију као и ,прву чашу. Док се то пије певају: „Ко подиже славе Божије у данашњи дан, помогне му слава Божија имена, помог'о му Бог и Крсно име", или: „Два анђела шетала, рајске песме певала, све алилуј, алилуј, Господе помилуј", „Замучи се Божја Мајка од Игњата до Бадњака", и друге. Док се то пева, домаћин узима дашњик, прекрсти се, ножем га преполови и прелије га вином. Пре него што га преполови, окреће га са полажеником; окреће онако као што се пшеница сеје, на десно, онако како се сунце окреће. Кад га преполови онда га и пољуби. После тога се седа и руча.