Prosvetni glasnik

340

Просветни гласник

учвршћивање речних обала, насипа и песковите морске обале. Ово се искуство проширује на све траве. (Значајно за наше ливаде и пашњаке). \ Сада се све градиво обухвати у једну органски повезану целину. Етимолошки се тумачи латински назив. Метод предавања састоји се у овоме: Наставник предаје, ученици слушају. Али ово предавање не сме ни у ком случају бити говор »ех саШеска«, већ слободан разговор између наставника и ученика. Наставник даје само оно што је најпотребније за разумевање, често само градиво у контурама, каткад само кратке сугестије, а ученици запажају и изводе закључке. Овај метод треба употребљавати у изучавању природописа ређе но метод радне наставе. Треба га свести на што мању меру, и то поглавито у оним случајевима кад је немогуће непосредно посматрање природних објеката. Дајемо један пример предавања по овом методу. Јединица је памук. На зиду виси слика која приказује плантажу памука. У једном углу слике налази се сама биљка, а поред ње повећан цвет. Крај ове слике виси још једна друга, која приказује ткање. Евентуално још и једна технолошка слика о преради памука. На столу у разреду налази се сува биљка памука, сиров памук, очишћен памук, семенке, и друго. Наставник утврђује о чему ће се говорити: 1) о сађењу памука, 2) о памуку-биљци, 3) како се добива памук, 4) зашто се употребљава, 5) где се код нас гаји. Постављају се питања, на која ђак према сликама и објектима одговара. Наставник га допуњава. При том раду црта се на табли и у бележници. Кад се пређе један одељак, он се укратко рекапитулира. И забележи у бележницу. Кад се пређу свих 5 одељака, даје се кратак општи систематски преглед те лекције. Метод употребе уџбеника. Пошто је градиво природописа огромно, а метод радне школе и метод предавања захтевају доста времена, биће потребно да и сами ученици прочитају поједине партије програма. На тај ће се начин настава употпунити. По себи се разуме да употреба уџбеника не значи задавање одавдедовде, већ се поједине партије (мањег значаја и лакше за разумевање) препуштају самим ученицима. Наравно да се и у том случају мора ово градиво унеколико објаснити, и морају се дати потребна упутства за његово савлађивање. Због тога је потребно да се ученици већ у I разреду науче како да се служе уџбеником, како да га читају и како да се у њему брзо сналазе. Овај захтев