Prosvetni glasnik

Васпитање за позив у Немачкој

287

предавање. Овим се ученицима ;први пут са стране званичног места указује на тешкоће при избору позива и на одговорност коју у том погледу сносе за себе и за заједницу. Скреће им се пажња на помодне позиве, који би се дали свести на формулу „возити", „летети", „радиофонирати", и упућује на то да мора бити и добрих економа и занатлија. Од тада се у школи не прекида тема о избору позива. После извесног времена стижу од Уреда за рад ученички картони са питањима. На њима треба сваки да да своје личне податке и одговор на важно питање: „Шта би радо желео да постанеш?" Учитељ испуњава савесно картон за картоном. Искуство показује да већина учитеља може да пружи добру карактеролошку слику својих ученика, која за саветодавца за позиве садржи врло значајне упуте. Као трећи узима лекар картоне у руку и уноси резултате једнога тачно прописанога прегледа. Као четврти добија картоне вођа Хитлерова подмлатка (НИ1егји§епс1), да би дао >одговор на одређена питања о држању дечака и девојчица у погледу другарства, у погледу њихове срчаности и издржљивости. Треба овде одмах напоменути да од једанаесте тодине живота сваки немачки дечак и свака немачка девојчица мора проћи кроз омладински покрет партије Хитлерова подмлатка или Савез немачких девојака и ту вршити неку редовну дужност. Тамо је, за разлику од школе, у слободној игри и телесном такмичењу, дата појединцу могућност за манифестацију свих његових снага. Тако суд вође Хитлерова подмлатка .садржи често драгоцене допуне мишљењу школе, које лако може бити једнострано. Картон о ученику иде сада натраг у Уред за рад, саветодавном оделењу за избор позива. Задатак је уреда за рад, чија активност нарочито пада у око, да пооредује за налажење посла. Али то данас, пошто је савладана беспослица, не претставља никакву велику тешкоћу. Али за то активност уреда за рад ангажује у све већој мери мирни рад око саветовања избора позива. Од раније необавезног саветовања у погледу избора позива данас се развило опште и свеукупно регулисање и изграђивање подмлатка за разне позиве. При томе се имају довести у склад разне, делом чак и непознате чињенице. Као прво мора се утврдити потреба привреде у погледу односног привредног подмлатка. Сваке године пријзвљују за онај циљ предузећа сва слободна ученичка места за идућу годину. Посредовање за упослење шегрта мора ићи преко уреда за рад, који на овај начин има тачан преглед и контролу. Младићи који чекају на ова места седе још у школи. Ту се још испитују њихове склоности и способности. Али није довољно утврдити само објективну способност младићеву за извесни позив, јер он не сме