Prosvetni glasnik

288

Просветни гласник

бити намештен као објекат посредовања, него за то мора бити и унутрашње приправљен, као човек са својом вољом. Дакле идеално регулисање позива постиже се само -онда кад се субјективне жеље младићеве о избору иозива пОклапају са објективним способностима његовим за неки одређени позив, и кад се ово обоје опет поклапа са потребама појединих привредних грана. На срећу, природа је подарила човеку читав низ способности, тако да се и онда, кад се оно што би било идеално не може постићи, може ипак наћи још добро и подношљиво компромисно решење. Кад је саветодавац за избор позива свршио посао који захтевају подаци на картону младићеву, позива га он са родитељима к себи у уред за рад, да се с њима саветује о избору позива. Ту се доноси одлука, уноси у картон а овај доставља уреду за посредовање упослења ученика, и тиме је рад завршен. У великом броју случајева треба при овоме саветовању изгладити супротности, било што се жеља младићева или родитеља у погледу избора позива не поклапа са стварним способностима, било што се ова жеља поклапа са способностима младићевим али не поклапа са потребама привреде. Тада се понекад имају изгладити супротности за које је потребно много стрпљења, разборитости и искуства, да би се најзад и младић и његови родитељи могли убедити. Кад саветодавац за избор позива, по властитом расуђивању и из материјала са којим о младићу располаже, не може још створити довољно јасну слику, предуз-има се испитивање младићеве способности. Данас се потпуно одустало од психотехничких метода испитивања способности какве су биле пре неколико година уобичајене код већих индустријских предузећа. Место тога данас се предузима т. зв. испитивање „уопште", које тежи да створи јасну слику о целокупним особинама карактера, да би се на тај начин утврдио тип карактера младићева, па према томе и одабрао за њега позив. Место техничких апаратура на којима младић треба несвесно да покаже извесне спретности, данас се употребљавају мудро састављени психолошко-карактеролошки текстови. За испитивање се дадне, н. пр., какав кратак састав у коме овде онде недостаје понека реч коју треба попунити. Речи којима он попуњава непотпуни текст и начин како он то чини дају често врло значајне закључке о његовим духовним способностима. Слично стоји ствар и са омиљеним аналогним тестовима, који већ постављају веће захтеве. Младићу се, н. пр., дадне лист хартије на коме лево стоје речи, рецимо, Наиз: Басћ, а десно само реч „Аутомобил"; младић треба овде да, аналогно првом пару речи, нађе и стави одговарајућу реч