Rad ustavnog odbora Ustavotvorne skupštine Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca : II. Debata u pojedinostima o Nacrtu Ustava

78

Stenografske beleške

moči da ukinemo, nego kad bi se u ovoj groznici utvrdjivao rok dokle ona ima da traje. Medjutim, ja otvoreno kažem, da se ja ne bi ustručavao da glasam za tu meru čak kad bi ona imala i duže da traje, jer držim, da stvoreno stanje moramo braniti i težom merom nego što je ova, ako bi to bilo potrebno. Mi smo u ovakom položaju da nalazimo, da ta potreba nije do te mere, ali se gospodo, ni u kom slučaju nećemo ustručavati da ovo stanje, koje je stvoreno, pravom i velikim i teškim naporima l naroda održimo upotrebivši sve mere, koje su za to potrebne. A vi, gospodo, najbolje znate do kakvih se teško mera može da dodje, kad se brani jedan režim, za koji se veruje, da je dobar, kad se hoče da odbrani stanje, za koije postoji kod onih ikoji ga brane übedjenje, da ga odbraniti treba. Ovo što mi preduzimamo nije ni lično, a nije ni ono, što su druge revolucije pre nas i u sadašnje vreme preduzele da odbrane i održe jedno stanje, za koje se misli, da odgovara interesima pravde, slobode i naroda. Predsednik dr. Momčilo Ninčić: Pre no što pristupimo rešenju, g. Ministar Pravde želi da učini jednu izjavu, a ja molim onu gospodu koja nisu članovi odbora da odu na levicu i desnicu, da bi se znalo ko ima pravo da glasa i da bi se mogao rezultat utvrditi. Ima reč Ministar Pravde, g. M. Gjuričić. Ministar Pravde Marko Gjuričić: Molim, gospodo, da učinim jednu samo ogradu od primedaba koje su pale i po kojima izgleda gospodi koja su govorila da će ovde biti potrebno da se traži dozvola za izdavanje listova. To ne stoji. Gospodo, kaže se, nikakve preventivne mere nisu dopuštene. Očevidno je da je traženje dozvole preventivna mera. iTo se ne želi. Ta zamerka otpada i ona ne stoji. Ima još jedna stvar. Gospoda Muslimani izjavili su bojazan da se može u listovima unositi vredjanje vera, pa su čak mislili da bi trebalo za takav jedan delikt kad se pojavi u štampi, da se izvrši zaplena lista. Po našem mišljenju to bi daleko išlo da se zbog toga jedan list zaplenjuje. Vredjanje vera, naročito priznatih vera, gde spada i muslimanska vera i po zakonu Kraljevine Srbije vazda je bilo ugroženo paragrafoml 207. krivičnog zakona po kome se vredjanje vera kažnjavalo zatvorom do tri meseca dana. Svakako da će ova država koja sada ima mnogo državljana muslimanske vere obratiti pažnju na religiozne mere i zaštititi svaku veru od vredjanja. Predsednik dr. Momčilo Ninčić: Molim vas, gospodo, sad čete čuti kako glasi avaj novi predlog koji je došao mesto vladinog predloga sa izmenama predloženim od strane g. Vujičiča. P o t p r e d s e d ni k dr. Tomislav Tomljenovič (čita) : Član 14. Štampa je slobodna. Ne može se ustanoviti nikakova preventivna mera, koja sprečava izlaženje, prodaju i rasturanje

spisa i novina. Cenzura se može ustanoviti samo za vreme rata ili mobilizacije, i to za stvari zakonom unapred predvidjene. Zabranjuje se rasturanje i prodavanje novina ili štampanih spisa, koji sadrže: Uvredu Vladaoca ili članova Kraljevskog Doma, stranih državnih poglavara, Narodnog Predstavništva, neposredno pozivanje gradjana da silom menjaju Ustav ili zemaljske zakone, ili sadrže težku povredu javnog morala. Ali i u tim slučajevima vlast je dužna za 24 sata po izvršenju zabrane sprovesti delo sudu, a ovaj je dužan takodjer za 24 sata osnažiti ili poništiti zabranu. Za krivice štampom učinjene odgovaraju: Pisac, urednik, štampar, izdavač, vlasnik i rasturač. Naročitim zakonom o štampi odrediće se obim i način odgovornosti ovih lica. Sve krivice štampom učinjene sudiće redovni sud«. U prelazna naređjenja. »Može se zabraniti izlaženje, odnosno rasturenje novina i štampanih spisa, koji izazivaju: Mržnju protiv države kao celine, verski ili plemenski razdor; a tako isto i kad posredno pozivaju gradjane .da silom menjaju Ustav ili zemaljske zakone, samo ako se iz napisa očevidno' vidi, da se njime ide na tako pozivanje gradjana. Kada prestane naročita potreba, ovi se propisi mogu ukinuti zakonom«. Predsednik dr. Momčilo Ninčić: Ima reč g. Ministar Pravde. Ministar Pravde Marko Gjuričić: Molim vas, gospodo, ovaj dodatak koji je predložen da se u slučaju zapta lista ima sprovesti delo sudu, on važi i za prelazno naredjenje. To je opšti princip, da se u slučaju zabrane lista u roku od 24 časa mora delo sprovesti sudu. Predsednik dr. Momčilo Ninčić: Ima reč g. Sima Markovič. Dr. Sima Markovič: Mene čudi, gospodo, da je g. Tomljenovič pročitao i ovaj stav koji ulazi u prelazno naredjenje kod člana 14'. Mi ne glasamo o prelaznom naredjenju. Prelazno naredjenje svakako treba da bude poseban zakon, a ni u kom slučaju ne može se o njemu diskutovati u Ustavnom Odboru sada ili je od početka to trebalo l staviti na pretres a •ne da se sada šmugluje. Predsednik dr. Momčilo Ninčić: Molim vas, diskusija se ne može obnavljati. Molim vas, gospodo, da li ćemo glasati o celini zajedno sa prelaznim naredjenjem, koje će ući u Ustav, ili odvojeno: najpre o članu 14., a zatim o dodatku prelaznog naredjenja? (Glasovi: Da se glasa u celini). Onda, gospodo, da glasamo o predlogu g. dra. Tomljenoviča, kao o celini člana 14. Ima reč g. Avramovič. Mihajlo Avramovič: Ja držim, gospodo, da je bolje rastaviti jedno od drugoga. Pred se d rii ik' dr. jMomčilo Ninčić :' Večina želi da se glasa o celini, a sad se izjavljuje želja sa