Rad : list za nauku i književnost
158 | 5 РАДИ св. И.
Шре него покажемо неупутности и недонесемо неки суд о њој ми ћемо изрећи једно правило са киме ћемо се сложити а то је: (Сваки члан савета, говорећи о једном предмету стоји под пресудним утицајем у глави његовој скицираног програма, удешеног за ово или оно доба ђачко или за овај или онај разред. КЕ
По овоме кад кажемо: да је број часова у 1 разреду за српски језик велики, па у неку руку и у старијим разредима ниже гимна“ зије, ми не велимо да је велики са гледишта оних који су пристали на тај број часова но велимо са нашег гледишта о изучавању ершског језика.
Али тај Факт — велики број часова за српски језик баш тврди 1) да је наше гледиште на изучавање српског језика (у н. гимназијама) коректније, да су присталице за тај број нарочито имали у
_ својој памети тежину постојећих школеких књига за српски ЈЕЗИК на спрам ученика, па тек онда пристали за т лики број часова: Ми мислимо да би изучавање свога језика из основних школа ваљало "воступније пренети у ниже гимназије. А за веће неговање народњег језика такав број као што је у садањем наставном плану ограничити на познате крајеве који потребују утицање књижевног језика као што је и био један такав предлог од г. М. Марковића директора нишке гимназије у томе смислу на што је сам г. министар пристао. Ми бисмо још додали да се у тим крајевима исто тако повећа број часова и у основној школи. Изучавање закона нашега језика ваља увезати са старо-сло.
о
венским и место досадања 2 часа ваља узети +.
2) Некоректно решавање о географији и космотрафији ово је: што је космографија спојена са географијом и што је учење и географије и космографије стављено у први разред.
Заиста морамо да се запитамо да ли сеу тренутку, кад је ретшавано питање о спајању, имао на уму закон о полагању профевореког испита и то оно место да механика, Физика и космограФија чиве засебну и то врло смишљену групу наука. Је ли по овоме праведно било свести једну важну примењену науку у предавању на рецепво ређање неколико по све нужних факата за изучавање географије.
По нашем распореду даје се видети да смо космографију од географије олвојили и да се и једна и друга наука отпочињу од другог разреда. И једна и друга наука биле би у учењу у истом односу
као и Физика и хемија, У почетку учења географије стављен би био кратак материјал из космографије и појаве космичке (т. ј. опис појава небеских онаквих какве нам се чине, сунчани систем и закони
кретања планета ИТД.) да о њима поучи ученике им научно их расветли.
Користи које би отуда имали није само та што би се она корисно борила против предрасуда (као што рече у седници проев. "савета г. ЏП. Ђорђевића) но друга веома важна корист јесте целина оних светских закона о изјави који јако утичу на развијање појма о систему и поретку ствари у опште у природи, према пословици
| старих све таодив 1п теђив. Ученици поткрепљени тим појмовима из
физике и хемије са већом ће куражи и евешћу учити јестасгвене