Rad : list za nauku i književnost

об =

кв == НОВИ НАСТАВНИ ПЛАН ЗА ГИМНАЗИЈЕ - 1

изучавање језика у средњим "школама изгледа нам да је несаразмерно. То ће рећи нема оне поступности и норме коју сматрамо да мора постојати по сили развитка наука у опште ш мисли развића душевног. Књиге дакле, које су написанеза учење, нису довољно сведене на простије основе а и разумљивије.

Из овога што емо казали следује да би учење српеког језика (граматику и синтаксу) ваљало гонформисати према изложеноме начину за природне науке. То ће казати: ваља удесити учење тако да се закони језика у основној школи исказују (ако је то могућег) у несавршеној орми, у средњим нижим мало јасније а у првој вишој (у У разреду за гимн.) одређено и ту да се сустичу изучавања за кона словенског и српеког језика у довољно пуној мери.

Ш.

У стању смо сад да прегледамо садањи наставни план и да додирнемо и потврдимо ону некоректност, коју смо у почетку овога. писања именовали да ћемо доцније изнети. У почетку смо казали још и то, да ћемо изнети рационалну основу по којој ћемо практички решити питање од прве важности по наставу односно умног, Фи-_ зичког и Физичко умног образовања, равно трају ба који део васпитања припада школи и који друштву. Утврдив гледиште на ствари ми смо гледали да решавамо то питање општије, стављајући држави као озбиљну бригу Физичко-умно образовање т. ј. завођење занатских земљерадничких и индустријалних школа а не само за Физичко и умно.

Да укажемо на ову некоректност и једностраност. сматрамо за разлог да ваља додирнути скорашње седнице просв. савета. ,

Ток рада просветног савета отпочео је г. министар просвете беведом чије је језгро ово:

1) Да у склапању наставног плана лежи суштаствени део школске организације и регорме.

2) Да се при склапању плана ваља обаврети на наређење закона које гласи: насгавни планови ниже гимназије и ниже реалке ваља да су што ближе један другоме. — Гимназије и Реалке ваља. да се дисеренцују тек почев од виших разреда.

д) Ваља имати на уму пропорцијоналител између узраста и суме знања које се даје.

4) Број часова колики сме бити у једном разреду.

5) Образложавање наставног плана који је он саставио користећи се радом свију колегија нижих и виших разреда гимназије.

Џросветни савет слажући сеса овим мислима, а имајући своје више мање разрађене назоре, пристао је, — по завршетку говора. г. министра, да се пређе на специјалну дебату о предметима.

Ми не ћемо о свима предметима понаособ говорити и пропратити сваку дебату, но ћемо се задржати па А И Пе АННа, која је просв. савет донео односно ових предмета.

1) Српског језика 2) Спајања космографије са геограсијом. 8) Распореда природних наука 4) Распореда матем. наука.