Ratnik
54 РАТНИК
них, шрапнелних зрна и метака без експлозива, заснована је на уништавању брзине ових материјалом који има велику отпорност пробијању. Као такав материјал сматрају се тврда тела и лако осипљива — петак и слични материјали. Последњи су и бољи, јер на случај рушења склоништа, неће страдати љуство од парчади материјала, од којег је склониште израђено. Улога покривке тавана — овде је искључиво да одржи тежину осталог материјала којим је склониште покривено, због чега треба употребити лак материјал јачине да одржи насип.
Саобраћајнице Организација саобраћаја.
Саобраћај по дубини и по фронту попожаја, на откри– веном земљишту а за време артиљеријског дејства, не да се данас ни замислити.
Коришћење шумом и земљишним неравнинама, угибима, за ове сврхе, може се каткад и дозволити; али у главноме саобраћај се мора вршити саобраћајницама, те стога, од степена њиховог развића (бројности) и одговарајућег обдржавања, — зависи лак и благовремен прилазак резерава или нападних колона.
Ако се има на уму, да ће у критичним моментима напада, или одбијања јуриша, мрежа саобраћајница морати пропустити кроза се огроман број војника, то је онда јасно, да је бојни значај саобраћајница веома велик и да на њихово постројавање и правилно организовано кретање треба обратити нарочиту пажњу.
Саобраћајнице служе: за кретање по дужини фронта и за саобраћај у дубину положаја.
У прву групу спадају:
1) Саобраћајнице за стражаре, које везују међусобно суседне окопе, отпорне тачке или отпорне центре, а намењене су за осматрање међупростора и вештачких препрема испред, њих; и
2) Саобраћајнице командне, које се израђују позади окопа прве линије и везују се са њоме кратким деловима.
У другу групу спадају:
1) Саобраћајнице за трупе и материјал који се шаљу ка бојевој линији; и
2) Саобраћајнице за евакуацију.
Што се тиче саобраћајнице ове друге групе, треба узети за правило, да, ма за коју намену оне служиле, кретање по њима мора се вршити строго у одређеном правцу.